Thursday, September 26, 2013

Seri hafaz Surah An Nas




Mummy dah mulakan semula sesi hafazan dengan anak-anak. Sebelum ini, semasa Orked berumur tiga tahun empat bulan, Orked telah pun berjaya menghafaz beberapa surah pendek seperti surah Al Fatihah, An Nas, Al Falak dan Al Ikhlas. Walaubagaimanapuuunnnn..... Hmmm... Tahi ayam pun lagi hangat dari Mummy kot. Ehehehhehe.... Sampai di situ sahajalah ceritanya.

Jadi, sekarang ni Mummy nak mulakan semula sesi hafazan. Untuk Orked, kena mula dengan refresh balik apa yang telah dihafaz. Nasib baiklah Orked tak lupakan terus, cuma perlu ulang sedikit sahaja. Ada juga penambahan surah-surah baru. Setakat ini telah ditambah dengan surah Al Lahab, Al Kauthar, Al Asr dan An Nasr.

Bagi Seri pula, ini adalah surah pertama yang Seri hafaz, surah Al Ikhlas. Ayatnya pendek dan mudah, sebab itu Mummy pilih yang ini. Seri juga sudah hafaz surah Al Kauthar. Cuma masalahnya ialah pelat Seri ni terlalu pelat. Orked di umur yang serupa dah tak pelat sangat tapi Seri lain pula keadaannya. Adushh... Pening Mummy.... Namun yang pentingnya ialah Seri ada minat dan usaha untuk menghafaz. Sebutan boleh diperbaiki dari masa ke semasa. Alhamdulillah...

xoxo
Mummy

Friday, September 13, 2013

Bedung anak


Ulasan kali ini adalah mengenai tips membedung anak. Rupa-rupanya membedung anak ni banyak kebaikannya, dari yang tersurat mahupun yang tersirat.

Seri

Yang jelasnya, kata orang tua-tua, kalau membedung bayi yang baru lahir, dia akan lebih rasa selesa dan lebih lena tidur. Ini adalah kerana ketika berada di dalam kandungan, pergerakan bayi adalah sangat terbatas, dan suasana di dalam rahim ibu adalah gelap, sunyi dan seakan-akan memeluk bayi. Oleh itu, apabila bayi dibedung sejurus lahir, bayi akan seolah-olah merasakan situasi yang sama seperti di dalam rahim ibu, dan ini akan menenangkan bayi tersebut.


Seri
Selain daripada itu, dipercayai bahawa bayi yang dibedung dengan kakinya diluruskan, akan dapat mengelakkan anak tersebut daripada kengkang apabila dewasa kelak.

Lela

Tetapi malangnya, agak terlambat Mummy mendapat tips ini. Dah tiga orang anak barulah berjumpa tips ini. Hehehe... Orked dahulu rasanya beberapa hari sahaja dapat dibedung. Seri pula hampir seminggu. Paling lama sekali Lela, itupun tak sampai dua minggu. Kalau nak disenaraikan alasan mengapa mereka tak dibedung, memang banyak. Tapi menyedari kebaikan berbedung ini, mungkin kalau ada rezeki seterusnya, bolehlah dipanjangkan tempohnya.

Lela
Walaubagaimanapun, masih tidak terlambat lagi untuk membedung Orked, Seri dan Lela secara tersirat. Membedung anak apabila anak semakin membesar, adalah dengan mengawal dan mengongkong segala pergerakannya. Seperti kita mengehadkan pergerakan kaki dan tangan bayi ketika baru lahir, ia diteruskan dengan mengehadkan pergerakan anak kita yang semakin membesar dengan peraturan.

Lela
Anak yang tidak diperkenalkan dengan peraturan sejak awal lagi akan memberontak apabila peraturan baru cuba diperkenalkan kepada mereka apabila mereka telah besar. Oleh itu penting bagi ibu bapa untuk memperkenalkan peraturan kepada anak dari kecil lagi. Misalnya di peringkat awal, semasa bayi lagi, kita boleh mula melarang mereka daripada melakukan perkara yang tidak diingini seperti merampas barang, membaling barang, memasukkan benda kotor ke dalam mulut, berkasar dan sebagainya. Kemudian diteruskan pula dengan konsep meminta izin, iaitu mesti mendapatkan keizinan dari ibu atau bapa sebelum melakukan sesuatu.

Lela
Sesuai mengikut perkembangan umur anak, peraturan demi peraturan perlu diperkenalkan dan dilaksanakan terhadap mereka. Jangan tunggu sampai mereka besar baru nak cuba hidup berperaturan, kerana pasti mereka akan melawan kerana sudah biasa hidup bebas. Sama juga seperti bayi, jika tidak pernah dibedung, apabila cuba dibedung pada seusia seminggu, pasti akan dilawannya. Jangan sesekali gunakan alasan "mereka masih kecil" dalam hidup berperaturan.

Lela dan Kakak Seri
Itulah konsep berbedung yang seharusnya kita betul-betul amalkan, iaitu kawal pergerakan anak. Apabila cukup usianya, barulah boleh dilepaskan sedikit demi sedikit bedungan mereka. Pada masa itu, peraturan yang kita kenalkan kepada mereka telah pun sebati dalam diri mereka, dan mereka akan terus berpegang kepadanya walaupun telah bebas.

Lela
Itulah yang kami amalkan sekarang. Walaupun terlambat dalam membedung secara fizikal, namun masih tidak terlambat untuk membedung mereka secara kongkongan. Setiap yang mereka lakukan, mestilah dengan izin. Setiap yang mereka lakukan juga, adalah di bawah pemerhatian penjaga. Semoga Orked, Seri dan Lela akan kuat pegangannya bila sampai usianya dibebaskan dari bedungan.

Rujukan: Tid bit Parenting 13: Bedung budaya yang semakin dilupakan, asas hudud bagi bayi

Tambahan dari entry yang 'serius' di atas, Mummy letakkan beberapa gambar Lela terutamanya, yang belum pernah diletakkan di blog. Almaklumlah, lama bercuti dari update blog. Jadi, banyak jugalah gambar anak-anak yang ingin sangat dikongsi tapi belum berpeluang. Gambar di bawah ini adalah sekitar bulan Januari 2013, ketika Lela berumur 6 bulan.

12 Januari 2013, makanan pejal pertama Lela
6 bulan baru boleh menjalar saja
Orked dan Seri, teman ketawa dan teman bergaduh
4.5 tahun, Orked dah mula pakai tudung bila keluar rumah
Lela yang menggeramkan

Lela bam bam
Dalam kereta on the way balik rumah

Seri, 2.5 tahun

 xoxo
Mummy


Wednesday, September 11, 2013

Timang tinggi-tinggi


Orked, Seri dan Lela memang biasa ditimang. Biasanya oleh Daddylah. Mummy takut-takut sikit. Masa Mummy timang pun, rendah je. Itupun mereka tarik tudung Mummy. Kalau Daddy timang, barulah tinggi.
 

Timang anak ni ada kebaikannya. Salah satu daripadanya ialah mengurangkan rasa takut mereka terhadap ketinggian.


Selain daripada itu, ia juga dapat mencerdaskan minda. Semasa ditimang, ada adrenaline rush. Darah mengalir dengan laju, sekaligus menyebabkan otak dan badan jadi aktif.


Walaubagaimanapun, langkah berjaga-jaga mestilah diambil. Jangan pula timang anak di tempat yang merbahaya, takut nanti tersangkut di bumbung! Siapa yang susah? Hehehe...


Juga orang yang menimangnya juga mestilah mempunyai tahap keyakinan diri yang tinggi, serta berkemampuan menangkap anak yang ditimang itu. Jangan pula ada yang terjatuh, lain pula jadinya nanti.


Anak pasti seronok apabila ditimang kalau kena gayanya. Cubalah.

xoxo

Mummy


p/s: Seri jangan merajuk ye, Mummy tak jumpa gambar Seri kena timang... Ada, kami ada timang Seri. Gambarnya aje yang tak ada :)

Sumber gembira anak adalah kasih sayang



Di facebook Warga Prihatin, banyak dikongsikan parenting tips bagi ibubapa dalam mendidik anak. Sebenarnya banyak parenting tips yg diberi di situ, memang diamalkan oleh Daddy dan Mummy terhadap Orked, Seri dan Lela. Hari ini Mummy nak ulas sedikit parenting tips no. 2 iaitu sumber gembira anak adalah kasih sayang, dan bukan wang ringgit.

Kami mengambil pendekatan bahawa kasih sayanglah yg membuatkan anak gembira, dan bukannya wang ringgit. Tidak ada gunanya mempunyai wang yang banyak sekiranya ibu dan ayah siang malam bekerja mencari duit, tetapi tidak mempunyai masa untuk diluangkan bersama anak-anaknya. Akibatnya anak-anak akan berpeleseran dan mencari orang lain (rakan sebaya) sebagai peneman, tempat mengadu dan tempat merujuk. 

Bagi Mummy dan Daddy, buat masa ini kami berdua masih bekerja, dan tidak dapat meluangkan masa sepenuhnya untuk Orked, Seri dan Lela. Walaubagaimanapun, kami telah menitipkan Orked, Seri dan Lela ke Rumah Pengasih Warga Prihatin, yang bertindak sebagai ibu angkat kepada mereka. Walaupun rumah ini masih lagi di dalam fasa pembinaan, namun kami yakin dengan kasih sayang yang ada di rumah ini dapat membantu membentuk akhlak dan akademik Orked dan adik-adik. Berbanding dengan tempat-tempat lain yang mungkin lebih mewah, lebih canggih dan lebih ternama, istimewanya rumah ini ialah ibu-ibu dan bapa-bapa menjaga semua anak-anak di situ dengan penuh kasih sayang seperti anak mereka sendiri. Tidak ada beza antara anak yatim, anak asnaf dan anak jagaan. Semuanya dilayan sama rata. 

Namun jangan disalah anggap dengan ungkapan kasih dan sayang, kerana ia tidaklah bermaksud menurut sahaja segala kemahuan anak. Bukan itu yang akan membuatkan mereka gembira. Mungkin hanya untuk seketika, teapi bukan untuk mereka di masa hadapan. Kasih dan sayang bermaksud membekalkan mereka dengan ilmu yang cukup, akhlak yang mulia dan pegangan hidup yang kuat. Kalau salah, tetap akan ditegur, dan kalau buruk, tetap akan diperbaiki. 

Harapan kami agar Orked, Seri dan Lela membesar dalam lingkungan kasih dan sayang dan menjadi seorang yang pengasih dan penyayang.


Di sini dikongsikan beberapa keping gambar persiapan Aidilfitri dan potret keluarga Aidilfitri kami sebagai selingan. 



Link ke artikel asal: Tips Parenting Prihatin 2: Sumber Gembira Anak Adalah Kasih Sayang, Bukan Wang Ringgit.



Budak-budak yang seronok tolong isi beras dalam ketupat nasi

Lemang pun ada

Ketupat nasi Orked

Seri main aje, Mummy tak bagi isi beras dalam ketupat

Lela di rumah Atuk Nang

Orked, Seri dan Lela dengan kawan-kawan semasa takbir raya

Orked dan Nia, rakan se-home schooling

Budak yang selalu kata, "Mummy choooo....oooooo....oooooo....mmeeelll sangat" sampai tak cukup nafas, hehhehe

Baju raya tahun ini

xoxo
by Mummy


Thursday, August 22, 2013

Bersalam dengan yang lebih tua


Pada 21 Julai 2013 yang lepas, arwah moyang Orked yang terakhir, arwah moyang Sipon, telah kembali ke rahmatullah kerana sakit tua. Sebelum itu, arwah telah ditahan di hospital Muar hampir tiga minggu kerana masalah pernafasan disebabkan jerebu yang melanda negara. Selepas tiga minggu, arwah moyang minta dibenarkan balik ke rumah. Selepas 11 hari di rumah, arwah akhirnya menghembuskan nafas beliau yang terakhir. Al Fatihah.

Moyang Sipon ini adalah moyang Orked yang terakhir. Sekarang ni Orked dah tak ada moyang lagi, cuma ada seorang lagi moyang tiri je di Kampung Panchor, Muar.

Yang  nak dikongsikan di sini ialah video yang Nenek ambil sebelum berangkat pulang ke rumah, setelah selesai majlis pengebumian. Ini ialah rumah arwah moyang Sipon, dan ada ramai nenek dan atuk Orked di sini. Sebenarnya Mummy terkejut bila tengok Orked dan Seri dah pandai bersalam dengan cara orang Jawa bersalam, iaitu salam sambil melutut. Kalau dengar, dalam video tu Daddy ada ingatkan Orked dan Seri supaya melutut dan tunduk. Nasib baik Daddy ada ingatkan, sebab Mummy pun terlupa. Hehehe....

Sebenarnya konsep salam secara melutut ini ialah salah satu adat orang Jawa, bagaimana nak menghormati yang lebih tua. Kalau orang tua tu duduk, tidak wajar kita bersalam dari kedudukan berdiri atau tunduk sahaja. Kita kena melutut, supaya kedudukan kita lebih rendah daripada orang yang nak disalami itu.

Awal bulan puasa, Orked, Seri dan kawan-kawan kami di Prihatin semuanya telah diajar dan dilatih kaedah bersalaman baru ni. Kalau sebelum ini, kami sentiasa diingatkan supaya cium tangan orang tua semasa bersalam tanpa menarik tangannya ke arah kita. Tapi tahun ni ada penambahan baru, kaedah melutut ini lah. Ia sesuai diamalkan kalau yang nak disalam itu sedang berada dalam keadaan duduk. Masa mula-mula belajar tu memang kelakarlah. Rugi Mummy tak ambil video atau gambar. Ada yang merangkak, ada yang tergolek-golek. Hahaha... Sebab tak biasa jalan sambil melutut. Orked la tu yang sampai merangkak. Ehehehhehehe... Nasib baiklah dalam video ni tak ada yang Orked merangkak. Kalau tak, maluuuuu aje....

Cuma... Orked dengan Seri tak tunduk bila jalan depan orang dewasa. Nak kena perkemaskan lagi tu...

xoxo
Mummy Orked


Wednesday, August 21, 2013

Duit hari raya Seri


Kalau kakak Orked dah serahkan duit hari rayanya kepada Mak Sofiah, untuk pembedahan dan rawatan lututnya, Seri juga sebenarnya telah melakukan perkara yang sama. Seri ambil uswah dari kakaknya Orked dan ingin jadi pemurah seperti kakaknya Orked. Apa tidaknya, kakak Orked kan idola Seri. Apa yang kakak Orked buat semuanya akan Seri buat juga. Kadang-kadang boleh jadi bergaduh juga, sebab apa yang kakak Orked nak, itu yang Seri nak! Tapi dalam hal-hal yang baik begini, syukurlah Seri dapat ikut jejak langkah kakaknya, yang menyerahkan kesemua duit hari rayanya untuk membantu orang susah.

Gambar di atas ialah semasa Seri selesai akad menyerahkan duit hari rayanya. Akad diterima oleh wakil RPWP iaitu Mak  Long. Kalau nampak, tulisan di atas sampul duit raya di atas meja itu ialah tulisan kakak Orked. Kakak tolong buatkan sampul untuk dirinya, dan sampul untuk Seri.

Semoga usaha murni ini akan berterusan di hari raya seterusnya. Amin.

Proud Mummy.

Hadiah Harijadi Orked

Photo: HADIAH HARIJADI ANAKKU

Anak pertama saya bernama Orked. Lahir pada 20 Ogos 2008. Permata hidup saya dan isteri. Masih teringat panggilan telefon dari isteri mengatakan Orked jatuh dari walker dan dikejarkan ke hospital dan menerima 5 jahitan di dahi cukup buat jantung terasa nak gugur. Anak ini mahu kami jadikan istimewa sekali. 

Sudah 5 tahun berlalu, saat kelahiran Orked. Dalam hati saya telah saya fikirkan biarlah anak ini membesar menjadi pembela dan serikandi agama, nusa & bangsa. Semenjak umur 2 bulan, Orked diletakkan di bawah penjagaan ibu-ibu, bapa-bapa dan adik beradik asnaf dan yatim di RUmah Pengasih Warga Prihatin setiap hari dan hanya pulang ke rumah pada malam hari sahaja. Saya menerima tentangan dari beberapa orang rapat saya mempersoalkan mengapa saya korbankan kehidupan anak itu di tempat anak yatim dan asnaf yang serba kekurangan itu? 

Saya tetap berpegang, untuk anak ini belajar menjadi yang istimewa. Jika pembentukannya sama seperti orang lain, masakan ia mampu jadi pembela luarbiasa kelak. Tiada Barbie Doll, Hello Kitty, Dora, Barney dan apa-apa lagi ikon kanak-kanak yang menjadi aksesori permainan Orked. Hanya mainan terpakai sahaja yang ada.

Zaman kanak-kanak Orked dan rakannya seperti telah berakhir dengan cepat. Orked kata dia nak jadi "Kakak Besar". Dalam roll call dan juga ikrar harian, Orked sering memberitahu yang ia mahu cepat-cepat besar dan menjadi seorang yang hebat pada masa akan datang. Orked kadangkala nak jadi seorang Doktor, kadangkala nak jadi seorang Pensyarah seperti ibunya dan adakala nak jadi seorang usahawan seperti bapanya. Tetapi apapun cita-citanya, apabila ditanya apa yang mahu dibuat dengan kerja-kerja itu, Orked menjawab Orked mahu TOLONG ORANG SUSAH.

JIWA SUKARELAWAN

Terus terang, ia bukan perkara mudah untuk saya sendiri mendapatkan sedikit jiwa sukarelawan  yang sanggup bersusah payah untuk orang lain ini. Ia terbentuk dari ibu  dan juga ayah saya. Saya akui juga tidak mudah untuk saya didik isteri saya untuk mendapatkan jiwa sukarelawan seperti sekarang. Ia berlaku peringkat demi peringkat. Rupanya, anak saya mendapatkannya dengan mudah semenjak dari kecil lagi melalui lingkungannya di Prihatin. 

Hadiah Harijadi ke-5 ini, Orked hanya minta diizinkannya untuk menyerahkan kesemua duit raya dan tabungannya itu kepada Mak Sofiah Wali (salah seorang ibu asnaf di Prihatin) bagi menampung kos pembedahan lutut beliau. 

Sebagai bapa, saya tersentuh dengan izin yang diminta itu. Apa lagi yang saya mahukan dari seorang anak? saya ada harta yang cukup, saya mampu berikan anak saya kemewahan tetapi jiwa murni atas niat membantu orang lain sehingga berhabis-habisan itu satu perkara yang paling indah dalam hidup saya.

Saya mampu bawa Orked ke Disneyland setiap tahun, saya mampu bawa Orked melancong ke luar negara, saya mampu bawa Orked membeli belah pakaian berjenama, saya mampu belikan koleksi Mattel Barbie Doll, saya mampu bawa Orked ke Kidzania setiap minggu, saya mampu bawa Orked makan makanan terbaik di Kuala Lumpur tetapi jiwa luhur begitu tak mungkin saya dapati pada diri anak kecil itu jika saya berikan kesemua yang saya sebutkan itu. 

Orked hanya mengikuti rombongan berziarah Warga Emas di Melaka, Perak dan Selangor sementara rakan yang semampu bapanya sedang bercuti di Disneyland. Orked pakai pakaian dari kotak-kotak yang disumbangkan oleh orang ke Prihatin sebagai pakaian yang disukai (jika dibelikan yang elok dan baru, dia jadi malu kerana tak sama dengan rakan lain), Orked makan nasi kawah beras hancur bersama anak-anak yatim dan asnaf yang daif ketika rakan semampunya sedang menikmati makanan di McDonald's dan A&W. Memang sebagai bapa saya kena tahan hati dengan semua itu. 

Orked berkawan dengan orang-orang kurang bernasib baik dan saya bersyukur, itulah sumber keprihatinan Orked. Lingkungan Orked bukan kemewahan harta, permainan, baju berjenama tetapi kasih sayang dan ilmu.

Sebesar 5 tahun juga, Orked sudah kenal nilai wang ringgit. Tetapi saya bersyukur kerana Orked lebih menilai kemanusiaan berbanding nilai ringgit itu untuk dirinya. Orked saya didik menabung dari umur 3 tahun dan saya berikan Orked inspirasi untuk dia kumpulkan wang bagi membeli sesuatu yang dia mahukan. Orked mahukan sekeping puzzle besar 1000 potongan yang berharga lebih RM100. Saya mampu belikannya tetapi saya mahukan Orked merasakan sendiri itu adalah hasil simpanannya sendiri. 

Benar, saya mampu mendidik anak saya menabung dan berjimat, tetapi saya lebih bersyukur kerana pelajaran yang terbesar bukan hanya sikap menabung itu. Saya terlupa ajarkan Orked sesuatu yang lebih berharga sehingga ia terjadi sendiri di hadapan mata saya. Selepas izin diberi, Orked dan sekumpulan kawan sebayanya di Prihatin membawa wang tabungan masing-masing dan membuat penyerahan kepada Mak Sofiah yang akan menjalani pembedahan keduanya minggu hadapan. 

Ketika itu saya sedar, dan saya senyum dan tidak salahlah saya meletakkan anak saya membesar di Rumah itu. Sebuah rumah yang kelihatan kekurangan sarananya tetapi kaya dengan kasih sayang. Antara impian peribadi dan kasih sayang, mereka pilih kasih sayang. Saya mahu Orked begini. Jikalah Orked memilih untuk kemahuan peribadi berbanding kasih sayang, saya rasa hampir pasti saya dan isteri akan mengakhiri hayat di rumah jagaan orang-orang tua. Tetapi jika Orked meletakkan kasih sayang melebihi kepentingan peribadi, saya dan isteri mampu tarik nafas lega. 

Air mata mengalir melihat proses kedewasaan anakku yang baru berusia 5 tahun pada hari ini. Hanya satu hadiah harijadi yang diminta sebelum harijadinya. Bukannya permainan mahal, bukannya kek bertingkat, bukan juga trip ke Disneyland tetapi HANYA keizinan untuk memberikan keseluruhan tabungannya kepada orang yang lebih memerlukan. Walaupun tindakan itu terpaksa mengorbankan impiannya sendiri.  

Saya hanya mampu ajar Orked menabung, tetapi di Prihatin, Orked belajar tentang nilai kasih sayang dan kemanusiaan. 

Kita kadangkala lupa, dunia jadi huru hara apabila "Kasih sayang" menjadi lebih murah berbanding "agenda peribadi".


SAIFUL NANG
Daddy Orked.

Video Orked Akad Tabungannya kepada Mak Sofiah : http://www.youtube.com/watch?v=53Qzh4Szt7o

Posting Tentang Mak Sofiah Wali 1 : http://prihatin.net.my/v3/2013/08/19/1112/

Posting siapa Sofiah Wali 2 : http://prihatin.net.my/v3/2013/08/10/sofiah-wali-pengorbanan-melewati-batasan/ 


HADIAH HARIJADI ANAKKU

Anak pertama saya bernama Orked. Lahir pada 20 Ogos 2008. Permata hidup saya dan isteri. Masih teringat panggilan telefon dari isteri mengatakan Orked jatuh dari walker dan dikejarkan ke hospital dan menerima 5 jahitan di dahi cukup buat jantung terasa nak gugur. Anak ini mahu kami jadikan istimewa sekali.

Sudah 5 tahun berlalu, saat kelahiran Orked. Dalam hati saya telah saya fikirkan biarlah anak ini membesar menjadi pembela dan serikandi agama, nusa & bangsa. Semenjak umur 2 bulan, Orked diletakkan di bawah penjagaan ibu-ibu, bapa-bapa dan adik beradik asnaf dan yatim di RUmah Pengasih Warga Prihatin setiap hari dan hanya pulang ke rumah pada malam hari sahaja. Saya menerima tentangan dari beberapa orang rapat saya mempersoalkan mengapa saya korbankan kehidupan anak itu di tempat anak yatim dan asnaf yang serba kekurangan itu?

Saya tetap berpegang, untuk anak ini belajar menjadi yang istimewa. Jika pembentukannya sama seperti orang lain, masakan ia mampu jadi pembela luarbiasa kelak. Tiada Barbie Doll, Hello Kitty, Dora, Barney dan apa-apa lagi ikon kanak-kanak yang menjadi aksesori permainan Orked. Hanya mainan terpakai sahaja yang ada.

Zaman kanak-kanak Orked dan rakannya seperti telah berakhir dengan cepat. Orked kata dia nak jadi "Kakak Besar". Dalam roll call dan juga ikrar harian, Orked sering memberitahu yang ia mahu cepat-cepat besar dan menjadi seorang yang hebat pada masa akan datang. Orked kadangkala nak jadi seorang Doktor, kadangkala nak jadi seorang Pensyarah seperti ibunya dan adakala nak jadi seorang usahawan seperti bapanya. Tetapi apapun cita-citanya, apabila ditanya apa yang mahu dibuat dengan kerja-kerja itu, Orked menjawab Orked mahu TOLONG ORANG SUSAH.

JIWA SUKARELAWAN

Terus terang, ia bukan perkara mudah untuk saya sendiri mendapatkan sedikit jiwa sukarelawan yang sanggup bersusah payah untuk orang lain ini. Ia terbentuk dari ibu dan juga ayah saya. Saya akui juga tidak mudah untuk saya didik isteri saya untuk mendapatkan jiwa sukarelawan seperti sekarang. Ia berlaku peringkat demi peringkat. Rupanya, anak saya mendapatkannya dengan mudah semenjak dari kecil lagi melalui lingkungannya di Prihatin.

Hadiah Harijadi ke-5 ini, Orked hanya minta diizinkannya untuk menyerahkan kesemua duit raya dan tabungannya itu kepada Mak Sofiah Wali (salah seorang ibu asnaf di Prihatin) bagi menampung kos pembedahan lutut beliau.

Sebagai bapa, saya tersentuh dengan izin yang diminta itu. Apa lagi yang saya mahukan dari seorang anak? saya ada harta yang cukup, saya mampu berikan anak saya kemewahan tetapi jiwa murni atas niat membantu orang lain sehingga berhabis-habisan itu satu perkara yang paling indah dalam hidup saya.

Saya mampu bawa Orked ke Disneyland setiap tahun, saya mampu bawa Orked melancong ke luar negara, saya mampu bawa Orked membeli belah pakaian berjenama, saya mampu belikan koleksi Mattel Barbie Doll, saya mampu bawa Orked ke Kidzania setiap minggu, saya mampu bawa Orked makan makanan terbaik di Kuala Lumpur tetapi jiwa luhur begitu tak mungkin saya dapati pada diri anak kecil itu jika saya berikan kesemua yang saya sebutkan itu.

Orked hanya mengikuti rombongan berziarah Warga Emas di Melaka, Perak dan Selangor sementara rakan yang semampu bapanya sedang bercuti di Disneyland. Orked pakai pakaian dari kotak-kotak yang disumbangkan oleh orang ke Prihatin sebagai pakaian yang disukai (jika dibelikan yang elok dan baru, dia jadi malu kerana tak sama dengan rakan lain), Orked makan nasi kawah beras hancur bersama anak-anak yatim dan asnaf yang daif ketika rakan semampunya sedang menikmati makanan di McDonald's dan A&W. Memang sebagai bapa saya kena tahan hati dengan semua itu.

Orked berkawan dengan orang-orang kurang bernasib baik dan saya bersyukur, itulah sumber keprihatinan Orked. Lingkungan Orked bukan kemewahan harta, permainan, baju berjenama tetapi kasih sayang dan ilmu.

Sebesar 5 tahun juga, Orked sudah kenal nilai wang ringgit. Tetapi saya bersyukur kerana Orked lebih menilai kemanusiaan berbanding nilai ringgit itu untuk dirinya. Orked saya didik menabung dari umur 3 tahun dan saya berikan Orked inspirasi untuk dia kumpulkan wang bagi membeli sesuatu yang dia mahukan. Orked mahukan sekeping puzzle besar 1000 potongan yang berharga lebih RM100. Saya mampu belikannya tetapi saya mahukan Orked merasakan sendiri itu adalah hasil simpanannya sendiri.

Benar, saya mampu mendidik anak saya menabung dan berjimat, tetapi saya lebih bersyukur kerana pelajaran yang terbesar bukan hanya sikap menabung itu. Saya terlupa ajarkan Orked sesuatu yang lebih berharga sehingga ia terjadi sendiri di hadapan mata saya. Selepas izin diberi, Orked dan sekumpulan kawan sebayanya di Prihatin membawa wang tabungan masing-masing dan membuat penyerahan kepada Mak Sofiah yang akan menjalani pembedahan keduanya minggu hadapan.

Ketika itu saya sedar, dan saya senyum dan tidak salahlah saya meletakkan anak saya membesar di Rumah itu. Sebuah rumah yang kelihatan kekurangan sarananya tetapi kaya dengan kasih sayang. Antara impian peribadi dan kasih sayang, mereka pilih kasih sayang. Saya mahu Orked begini. Jikalah Orked memilih untuk kemahuan peribadi berbanding kasih sayang, saya rasa hampir pasti saya dan isteri akan mengakhiri hayat di rumah jagaan orang-orang tua. Tetapi jika Orked meletakkan kasih sayang melebihi kepentingan peribadi, saya dan isteri mampu tarik nafas lega.

Air mata mengalir melihat proses kedewasaan anakku yang baru berusia 5 tahun pada hari ini. Hanya satu hadiah harijadi yang diminta sebelum harijadinya. Bukannya permainan mahal, bukannya kek bertingkat, bukan juga trip ke Disneyland tetapi HANYA keizinan untuk memberikan keseluruhan tabungannya kepada orang yang lebih memerlukan. Walaupun tindakan itu terpaksa mengorbankan impiannya sendiri.

Saya hanya mampu ajar Orked menabung, tetapi di Prihatin, Orked belajar tentang nilai kasih sayang dan kemanusiaan.

Kita kadangkala lupa, dunia jadi huru hara apabila "Kasih sayang" menjadi lebih murah berbanding "agenda peribadi".






 Photo: Majlis ringkas Serahan `DUIT RAYA' dari anak-anak RPWP, yang sepakat untuk membantu kos rawatan Sofiah Wali telah benar benar memberikan petunjuk luarbiasa yang membuatkan semua yang melihat terpaku dan bermuhasabah diri.

Semuga paparan ini dapat sama sama kita gunakan untuk merenung diri dan kongsikan kepada anak cucu masing masing untuk memberikan sedikit inspirasi kepada mereka, bagaimana Pembentukan INSAN PRIHATIN itu berlaku. 

Sila Klik link berikut untuk cerita lebih lanjut. Semuga bermanfaat untuk sama sama membangun ummah berAKHLAK AL-KARIMAH.

http://prihatin.net.my/v3/2013/08/19/1112/

SAIFUL NANG
Daddy Orked.




Monday, August 5, 2013

Lela dah boleh berjalan!


Salam semua!!!

 Dah lamaaaaaa sangat blog ni tak diupdate kan? Mummy pun sampai dah lupa cara-cara nak mengupdate blog dan mengupload gambar. Er, sebenarnya password pun dah terlupa. Ada lah sebab-sebabnya kenapa dah lama tak update. Tapi biarlah rahsia. He he he....

Anyway, setelah sekian lama, rupa-rupanya Lela dah pandai berjalan! Gambar kat atas tu masa hari kedua dia boleh berjalan sendiri. Muka tersengih bangga aje dia setiap kali berjalan. Tu belum dia tepuk tangan untuk diri sendiri lagi. Ahahaha.... Memang kelakar. Tapi tak sempatlah nak upload gambar yang tepuk tangan untuk diri sendiri tu. Lain kali ye? Adik Lela mula berjalan semasa umur dia 1 tahun 11 hari. Tak champion lagi sebab Orked berjalan masa umur 1 tahun seminggu. Seri yang kalah sebab mula berjalan semasa berumur 1 tahun 1 bulan. Hehehhe.... Tapi yang pentingnya, semua boleh berjalan, Alhamdulillah.

Ok, semoga kita berjumpa lagi, dan Mummy takde hal lagi yang boleh menghalang Mummy dari update blog ini.

Tata titi tutu

Mummy Orked, Seri, Lela

Saturday, August 3, 2013

Iftar bersama PM




Semalam Orked, Mummy, Daddy dan ahli-ahli Rumah Pengasih Warga Prihatin (RPWP) lain telah dijemput untuk berbuka puasa di rumah Perdana Menteri Malaysia, di Seri Perdana. Orked rasa seronok sangat dapat bersama-sama RPWP pergi ke rumah PM. Itu kali pertama Orked dapat pergi ke rumah PM, dan dapat berjumpa PM. Kawan-kawan Orked macam Ali, dah pernah berjumpa dengan PM sebelum ni, tapi Orked belum lagi. Jadi Orked rasa seronok sangat. Tapi malangnya, Adik Seri dan Lela tak dapat ikut, sebab kecil lagi. Takut mereka tak dengar kata dan buat kacau di majlis PM pula. Takpe, bila adik-adik besar nanti, mungkin ada peluang lagi.

Jadi, Orked nak ucapkan terima kasih kepada PM kerana telah menjemput kami semua. Lain kali jemputlah lagi. He he he....

xoxo
Orked
by Mummy

Monday, July 8, 2013

Cerita arnab dan kura-kura

Photo: (foto hiasan : Taken by Samsung Note 2 handphone)
CERITA ARNAB & KURA-KURA 

Mesti korang dah pernah dengar kan cerita arnab dan kura-kura ni? Masa kecil dulu pun saya dah dengar cerita ini. Saya pernah tanya pada arwah emak saya, kenapa dalam semangat kesukanan yang tinggi dan positif, tidak pula kura-kura mengejutkan arnab yang sedang tidur? 

Kura-kura menjadi satu ikon kanak-kanak apabila digambarkan sangat positif dan konsisten juga tidak mudah mengaku kalah. 

Saya didik anak saya dari sudut yang lain. Saya ceritakan bahawa kura-kura adalah karakter yang kurang bijak kerana menerima pelawaan berlumba dengan satu karakter yang mempunyai kesemua kelebihan untuk menang. Macam saya naik Kancil 660 kemudian kena cucuk angin dengan Lamborghini Murcielago tapi sahut juga cabaran itu. Walaupun akhirnya kura-kura menang tetapi saya perlihatkan kepada anak-anak saya kita tak boleh mengharapkan NASIB sahaja untuk menang. Kebetulan cerita itu arnab sombong tadi kalah kerana tidur semasa dalam perlumbaan. 

Saya juga berikan pelajaran dalam sudut tipikal (yang biasa) bahawa walaupun kita perlahan kita boleh menang dengan mereka yang hebat tetapi "malas". Ya, itu juga satu pelajaran. 

Seterusnya, pelajaran ke-3 ialah apabila saya mahukan anak saya menjadi karakter arnab TETAPI perlu diperbetulkan akhlaknya supaya TIDAK SOMBONG, TIDAK MALAS & KONSISTEN dalam apa yang dilakukan. 

Pelajaran ke-4 saya "story" kan kepada mereka supaya anak-anak saya tidak bangga jika jadi terbaik di kalangan yang lemah sebaliknya berusaha untuk menjadi yang terbaik dari kalangan yang terbaik.

Itulah versi cerita Arnab & Kura-kura oleh saya kepada anak saya. Ia melebihi satu cerita waktu tidur semata-mata tetapi satu garapan disiplin dan akhlak secara mild kepada minda anak sebelum tidur. Kerana minda sebelum tidur biasanya lebih tenang berbanding minda semasa mereka sedang bermain dan beraktiviti siang hari. Maka kesannya juga mereka bawa sehingga ke mimpi. 

Selamat mencuba!

SAIFUL NANG
Arnab Gemuk yang sedang mengKurus
LIKE & SHARE 

CERITA ARNAB & KURA-KURA

Mesti korang dah pernah dengar kan cerita arnab dan kura-kura ni? Masa kecil dulu pun saya dah dengar cerita ini. Saya pernah tanya pada arwah emak saya, kenapa dalam semangat kesukanan yang tinggi dan positif, tidak pula kura-kura mengejutkan arnab yang sedang tidur?

Kura-kura menjadi satu ikon kanak-kanak apabila digambarkan sangat positif dan konsisten juga tidak mudah mengaku kalah.

Saya didik anak saya dari sudut yang lain. Saya ceritakan bahawa kura-kura adalah karakter yang kurang bijak kerana menerima pelawaan berlumba dengan satu karakter yang mempunyai kesemua kelebihan untuk menang. Macam saya naik Kancil 660 kemudian kena cucuk angin dengan Lamborghini Murcielago tapi sahut juga cabaran itu. Walaupun akhirnya kura-kura menang tetapi saya perlihatkan kepada anak-anak saya kita tak boleh mengharapkan NASIB sahaja untuk menang. Kebetulan cerita itu arnab sombong tadi kalah kerana tidur semasa dalam perlumbaan.

Saya juga berikan pelajaran dalam sudut tipikal (yang biasa) bahawa walaupun kita perlahan kita boleh menang dengan mereka yang hebat tetapi "malas". Ya, itu juga satu pelajaran.

Seterusnya, pelajaran ke-3 ialah apabila saya mahukan anak saya menjadi karakter arnab TETAPI perlu diperbetulkan akhlaknya supaya TIDAK SOMBONG, TIDAK MALAS & KONSISTEN dalam apa yang dilakukan.

Pelajaran ke-4 saya "story" kan kepada mereka supaya anak-anak saya tidak bangga jika jadi terbaik di kalangan yang lemah sebaliknya berusaha untuk menjadi yang terbaik dari kalangan yang terbaik.

Itulah versi cerita Arnab & Kura-kura oleh saya kepada anak saya. Ia melebihi satu cerita waktu tidur semata-mata tetapi satu garapan disiplin dan akhlak secara mild kepada minda anak sebelum tidur. Kerana minda sebelum tidur biasanya lebih tenang berbanding minda semasa mereka sedang bermain dan beraktiviti siang hari. Maka kesannya juga mereka bawa sehingga ke mimpi.

Selamat mencuba!

SAIFUL NANG
Arnab Gemuk yang sedang mengKurus

Wednesday, May 8, 2013

Roll call



Ada request untuk tunjukkan video roll-call saya dengan anak-anak saya dari posting asal yang di post di pautan ini https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151418463830958&set=a.197056165957.130711.25409635957&type=1&theater

Ini sebahagian dari video roll call anak-anak saya. Simple tetapi perlu istiqamah. HUDUD (had = batas) yang saya laksanakan di kalangan anak saya adalah atas dasar BUKAN MENGHUKUM semata-mata tetapi lebih kepada penekanan PENCEGAHAN. Dalam banyak-banyak vid roll call yang ini yang ada hampir kesemua rencahnya untuk saya share termasuk yang mungkin anda tak setuju iaitu "rotan".

Jika baik, sebarkannya. Jika tidak setuju sila PM saya. Terima kasih

Ramai tak sampai hati nak rotan anak, saya juga tetapi saya KASIH anak bukan KASIHAN anak. Pada ketika ini agak awal untuk merotan, pendekatan saya hanya pengenalan. Rotan sebenarnya adalah pada umur mereka 10 tahun nanti. Rotan ditapak kaki atau tapak tangan kerana untuk beri SAKIT tanpa MENCEDERAKAN. Tiada hadith mengharamkan rotan tetapi Nabi beri guide mewajibkan rotan pada umur 10 tahun tetapi tidak mengharamkan sebelumnya.

Maka pengenalan kepada rotan adalah satu keperluan seperti dilaksanakan oleh Sultan Murad kepada Sultan Mehmet Alfateh. Dalam video ini, Orked, 5 tahun diperkenal dgn sedikit rotan kerana HABIT yang kalau dah tengok tv atau main sampai taknak kencing sedangkan dia dah tak pakai lampin dari umur 2 tahun. Habit BUKAN biologi tetapi satu pilihan. Selepas dari roll-call ini (selepas diulang amaran sehingga 3 kali masih lagi buat) dan setelah dirotan sedikit, sudah 2 bulan lebih Orked dah mula disiplin dalam hal menguruskan kencing sendiri.


Banyak masalah sekarang jadi kerana kita biarkan habit anak kita membesar bersama mereka. Alasan biasa...TAK SAMPAI HATI.

Umur 10 tahun tu dah wajib rotan. Macammana nak wajibkan rotan kalau dari kecil tak diberi pengenalan dan sedikit kesakitan rotan itu?

Sebab itu Allah turunkan banyak ayat dalam Al-quran untuk kita menggunakan akal dan bertindak sesuai dengan alam. Antaranya Surah Ali-Imran,190.


SAIFUL NANG

Tuesday, April 30, 2013

Akhlak didahului

Photo: Inilah anak-anak saya. Anak kandung saya (Orked & Seri) dan juga anak-anak angkat saya yang lain di Rumah Pengasih Warga Prihatin. (foto dengan samsung note 2)

AKHLAK DIDAHULUI

Ini sekadar perkongsian rasional sahaja dan bukannya satu hukum yang diwajibkan kepada semua. Cara saya tak sama dengan cara anda. Maka ini hanya perkongsian dari rasional parenting yang saya dan Rumah Prihatin lakukan. 

Dari anak saya lahir selepas isteri saya habis "hari", kesemua 3 orang anak saya diletakkan di bawah jagaan ibu-ibu angkat mereka di Prihatin. 

3 tahun pertama adalah tempoh penting apabila pelajaran (input) hanya sehala kepada anak yang tidak pandai untuk memberikan output secara verbal lagi. Dalam kata lainnya, anak-anak ini tidak pandai melawan lagi. Maka, didikan pertama ialah installation dasar akhlak melalui tauladan dan seterusnya pembentukan melalui persekitaran.

Installation akhlak berlaku dari uswah yang terbentuk pada kakak-kakak dan abang-abang yang berada di sekitar mereka. Pembentukan dasar akhlak juga berlaku dari pewujudan suasana di Rumah itu sendiri. Anda adalah siapa kawan anda, apa yang anda baca, tonton dan dengar. Maka kesemua elemen ini telah diwujudkan di suasana Rumah Prihatin. Termasuk rancangan TV juga telah disaring dan Prihatin mempunyai saluran TV dalaman buatan sendiri. Halwa telinga pula adalah ayat-ayat lazim untuk hafazan dan berselang dengan lagu-lagu bermuzik indah dan tidak keras. Maka, dengan cara itu, dasar akhlak anak akan terbentuk dengan konsep penapaian (rendaman, serapan & enapan). 

Seterusnya method ini juga membentuk naluri anak. Dari kes-kes yang dirujuk kepada Rumah Prihatin, kami mendapati sejarah anak-anak remaja lelaki lembut kebanyakan disebabkan ibu bapa mereka terlepas fasa pembentukan naluri anak itu pada 3 tahun pertama dan kebetulan pada ketika itu, anak mereka terdedah banyak dengan feminism. Contohnya anak lelaki yang dikelilingi anak-anak perempuan, bermain juga mainan perempuan  malah aktiviti rumah juga menjurus kepada aktiviti perempuan. 

Jika nabi ajarkan anak lelakinya menunggang, memanah dan berenang sementara anak perempuan nabi diberi pendedahan yang lain dan menjurus kepada pengurusan rumahtangga, siapa kita untuk menidakkannya. Ada juga fahaman ibu-ibu sekarang yang kononnya mahu anak lelakinya menjadi suami romantis dengan mengajarkan anak itu urusan memasak dan menjahit keterlaluan agar nanti boleh jadi suami "mithali" kononnya. Itu terjadi sehingga anak mampu membentuk naluri serta minat mereka terhadap kerja itu. Hati-hati ya ibu-ibu sekalian, anda pasti sering melihat personaliti masakan, pereka-pereka fashion, jurusolek & andaman yang lelaki ramai yang bersifat lembut kan? Itu disebabkan oleh nature kerja itu sendiri yang lebih memerlukan sifat halus kewanitaan. 

Saya tak kata mengajar anak lelaki memasak itu salah, tetapi kita tentukan kecenderungan mereka ke saluran yang kita mahukan. Anak tidak terjadi dengan sendiri, setelah kelahiran mereka KITALAH YANG MENCORAKKAN MEREKA. Pada 3 tahun kedua nanti anda sudah mampu lihat kecenderungan anak-anak anda. Jika anak perempuan anda lebih kepada kerja lelaki mungkin anda perlu cantas dan salurkan kerjatangan mereka itu kepada kerja-kerja wanita sebelum anak anda membentuk naluri lelaki dan membesar sebagai tomboi. 


MENGAPA ANAK SAYA DILETAK DI RUMAH ASNAF & ANAK YATIM DAN BUKANNYA MONTESSORI, NURSERI, TASKA, TASKI DAN LAIN-LAIN? 

Saya tidak mahu anak saya hanya berpura-pura cuba memahami kesusahan orang lain apabila mereka besar nanti. Biarlah mereka merasai kesusahan itu dan merasai nikmat kesusahan. Hanya orang yang lahir kaya sahaja tidak mengerti nikmat kesusahan yang membuatkan otak kita bergerak lebih aktif kerana dihadapkan dengan lebih banyak cabaran. Jika semuanya dah ada, semuanya dah selesa, apa lagi usaha nak dibuat?

Percampuran dengan anak-anak asnaf membuatkan anak-anak saya lebih kreatif kerana mereka tiada permainan seperti barbie doll, Ben 10, Dora, sebaliknya mereka mampu mencipta permainan mereka sendiri. Seorang kanak-kanak berumur 0-5 tahun masih belum tahu erti permainan berharga RM400 dengan permainan "tengteng" yang PERCUMA. Lagi menarik, selepas beberapa minggu mereka diperkenalkan dengan permainan "tengteng" yang kita lukiskan, mereka sudah mampu untuk kembangkan permainan itu menjadi permainan yang lain dan lebih mencabar. Bukan tiada langsung permainan yang dibeli. Mereka juga main puzzle dan block seperti Lego tetapi berpada-pada sahaja.  

Keriangan pada mereka hanya ada 1 nilai sahaja iaitu GEMBIRA dan ia boleh diperolehi percuma. Maka, anda jangan prejudis dengan anak orang asli luar bandar yang anda kasihankan kerana tiada permainan seperti anak anda. Boleh jadi mereka lebih gembira dari anak-anak anda dan boleh jadi juga mereka pun melihat anak anda dalam pandangan yang "kasihan" kerana anak-anak anda tak mampu bermain permainan seperti mereka. 

Akan datang saya akan kongsikan bagaimana mengatasi masalah anak bergolek-golek di pasar dan kedai mainan meminta mainan. 

Selamat membaca dan jika baik, sila SHARE kepada yang lain.

SAIFUL NANG
Orang Pelik


* Sumber teknik parenting ini adalah dari Rumah Pengasih Warga Prihatin. Ia diadaptasi dari sumber utamanya iaitu Al-Quran, Sunnah & riwayat yang baik-baik dan perlaksanaannya dirancang secara "Syuro Bainahum". 

Inilah anak-anak saya. Anak kandung saya (Orked & Seri) dan juga anak-anak angkat saya yang lain di Rumah Pengasih Warga Prihatin. (foto dengan samsung note 2)

AKHLAK DIDAHULUI

Ini sekadar perkongsian rasional sahaja dan bukannya satu hukum yang diwajibkan kepada semua. Cara saya tak sama dengan cara anda. Maka ini hanya perkongsian dari rasional parenting yang saya dan Rumah Prihatin lakukan.

Dari anak saya lahir selepas isteri saya habis "hari", kesemua 3 orang anak saya diletakkan di bawah jagaan ibu-ibu angkat mereka di Prihatin.

3 tahun pertama adalah tempoh penting apabila pelajaran (input) hanya sehala kepada anak yang tidak pandai untuk memberikan output secara verbal lagi. Dalam kata lainnya, anak-anak ini tidak pandai melawan lagi. Maka, didikan pertama ialah installation dasar akhlak melalui tauladan dan seterusnya pembentukan melalui persekitaran.

Installation akhlak berlaku dari uswah yang terbentuk pada kakak-kakak dan abang-abang yang berada di sekitar mereka. Pembentukan dasar akhlak juga berlaku dari pewujudan suasana di Rumah itu sendiri. Anda adalah siapa kawan anda, apa yang anda baca, tonton dan dengar. Maka kesemua elemen ini telah diwujudkan di suasana Rumah Prihatin. Termasuk rancangan TV juga telah disaring dan Prihatin mempunyai saluran TV dalaman buatan sendiri. Halwa telinga pula adalah ayat-ayat lazim untuk hafazan dan berselang dengan lagu-lagu bermuzik indah dan tidak keras. Maka, dengan cara itu, dasar akhlak anak akan terbentuk dengan konsep penapaian (rendaman, serapan & enapan).

Seterusnya method ini juga membentuk naluri anak. Dari kes-kes yang dirujuk kepada Rumah Prihatin, kami mendapati sejarah anak-anak remaja lelaki lembut kebanyakan disebabkan ibu bapa mereka terlepas fasa pembentukan naluri anak itu pada 3 tahun pertama dan kebetulan pada ketika itu, anak mereka terdedah banyak dengan feminism. Contohnya anak lelaki yang dikelilingi anak-anak perempuan, bermain juga mainan perempuan malah aktiviti rumah juga menjurus kepada aktiviti perempuan.

Jika nabi ajarkan anak lelakinya menunggang, memanah dan berenang sementara anak perempuan nabi diberi pendedahan yang lain dan menjurus kepada pengurusan rumahtangga, siapa kita untuk menidakkannya. Ada juga fahaman ibu-ibu sekarang yang kononnya mahu anak lelakinya menjadi suami romantis dengan mengajarkan anak itu urusan memasak dan menjahit keterlaluan agar nanti boleh jadi suami "mithali" kononnya. Itu terjadi sehingga anak mampu membentuk naluri serta minat mereka terhadap kerja itu. Hati-hati ya ibu-ibu sekalian, anda pasti sering melihat personaliti masakan, pereka-pereka fashion, jurusolek & andaman yang lelaki ramai yang bersifat lembut kan? Itu disebabkan oleh nature kerja itu sendiri yang lebih memerlukan sifat halus kewanitaan.

Saya tak kata mengajar anak lelaki memasak itu salah, tetapi kita tentukan kecenderungan mereka ke saluran yang kita mahukan. Anak tidak terjadi dengan sendiri, setelah kelahiran mereka KITALAH YANG MENCORAKKAN MEREKA. Pada 3 tahun kedua nanti anda sudah mampu lihat kecenderungan anak-anak anda. Jika anak perempuan anda lebih kepada kerja lelaki mungkin anda perlu cantas dan salurkan kerjatangan mereka itu kepada kerja-kerja wanita sebelum anak anda membentuk naluri lelaki dan membesar sebagai tomboi.


MENGAPA ANAK SAYA DILETAK DI RUMAH ASNAF & ANAK YATIM DAN BUKANNYA MONTESSORI, NURSERI, TASKA, TASKI DAN LAIN-LAIN?

Saya tidak mahu anak saya hanya berpura-pura cuba memahami kesusahan orang lain apabila mereka besar nanti. Biarlah mereka merasai kesusahan itu dan merasai nikmat kesusahan. Hanya orang yang lahir kaya sahaja tidak mengerti nikmat kesusahan yang membuatkan otak kita bergerak lebih aktif kerana dihadapkan dengan lebih banyak cabaran. Jika semuanya dah ada, semuanya dah selesa, apa lagi usaha nak dibuat?

Percampuran dengan anak-anak asnaf membuatkan anak-anak saya lebih kreatif kerana mereka tiada permainan seperti barbie doll, Ben 10, Dora, sebaliknya mereka mampu mencipta permainan mereka sendiri. Seorang kanak-kanak berumur 0-5 tahun masih belum tahu erti permainan berharga RM400 dengan permainan "tengteng" yang PERCUMA. Lagi menarik, selepas beberapa minggu mereka diperkenalkan dengan permainan "tengteng" yang kita lukiskan, mereka sudah mampu untuk kembangkan permainan itu menjadi permainan yang lain dan lebih mencabar. Bukan tiada langsung permainan yang dibeli. Mereka juga main puzzle dan block seperti Lego tetapi berpada-pada sahaja.

Keriangan pada mereka hanya ada 1 nilai sahaja iaitu GEMBIRA dan ia boleh diperolehi percuma. Maka, anda jangan prejudis dengan anak orang asli luar bandar yang anda kasihankan kerana tiada permainan seperti anak anda. Boleh jadi mereka lebih gembira dari anak-anak anda dan boleh jadi juga mereka pun melihat anak anda dalam pandangan yang "kasihan" kerana anak-anak anda tak mampu bermain permainan seperti mereka.

Akan datang saya akan kongsikan bagaimana mengatasi masalah anak bergolek-golek di pasar dan kedai mainan meminta mainan.

Selamat membaca dan jika baik, sila SHARE kepada yang lain.

SAIFUL NANG
Orang Pelik


* Sumber teknik parenting ini adalah dari Rumah Pengasih Warga Prihatin. Ia diadaptasi dari sumber utamanya iaitu Al-Quran, Sunnah & riwayat yang baik-baik dan perlaksanaannya dirancang secara "Syuro Bainahum".

Thursday, April 25, 2013

Masa berkualiti

Photo: KUALITI MASA BUKANNYA LAMA.

Setiap hari, taqwim saya agak padat. Seawal selepas Subuh sehingga jam 3-4 pagi program saya sentiasa penuh. Walaubagaimanapun, saya ada anak-anak juga seperti orang lain. Setiap hari saya hanya punya waktu sarapan (20 minit) dan juga waktu malam sekitar 1 jam bersama mereka sebelum saya pergi ke tempat kerja dan juga ke Rumah Pengasih Warga Prihatin untuk aktiviti harian kami. 

TAKRIR + TAKLIM + TAUSIAH

Sarapan adalah waktu penting saya. Pernah saya buat posting sebelum ini tentang TAKRIR & TAKLIM, atau dalam bahasa Inggerisnya ROLL-CALL (rujuk post http://alturl.com/wevrj ). Ramai pula yang berikan maklumbalas bahawa mereka tiada masa. 

Biasanya, sarapan ialah masa takrir (ikrar) anak-anak saya untuk azam mereka untuk hari itu dan saya akan ulangkan semula fungsi diri mereka dan sebab mereka hidup atas muka bumi ini. Malamnya pula akan berlaku makan malam dan serentak di situ juga berlaku TAKLIM (berupa satu sessi melapor untuk mereka istighfar iaitu mengakui kesalahan seharian dan juga melaporkan apa yang telah mereka lakukan seharian bersesuaian dengan ikrar mereka pada pagi hari). Disusuli dengan "Tausiah" (pesanan) saya kepada mereka.

YANG PENTING ISTIQAMAH (KONSISTEN) itu lebih baik dari anda punyai sepanjang hari dengan anak-anak tetapi anda sibuk dengan telefon pintar dan juga laptop anda. 

Ada orang kata, KASIHAN anak ditinggal-tinggal. Prinsip saya masih lagi tradisional, saya ISTERI tinggal-tinggalkan (dah tentu anak dalam jagaan isteri). Mudahnya, bila jarang bersama akan mewujudkan perasaan RINDU pada anak-anak. Itu yang jadi cantik bila saya balik kerja sahaja, anak-anak kerumun saya UNTUK BERTANYA DAN BERMESRA (bukan kerana saya bawa balik gula-gula ataupun gadget). Rindu itu yang indah dan ia terzahir secara semulajadi pada anak-anak. 

Cara ini telah terbukti dalam perlaksanaannya di Rumah Pengasih Warga Prihatin sebagai teknik yang universal dalam usaha mencapai sebarang matlamat. Mudahnya, anda mesti ada azam tahun baru kan? Tetapi hujung tahun kita lihat azam tahun lepas pun masih belum berjaya ditunaikan. Masalahnya ialah, azam terlampau besar perlu disusuli dengan milestone bulanan, mingguan dan seterusnya ada AZAM HARIAN seperti yang saya lakukan kepada anak-anak saya ini. 

Jika anda tanya apakah rujukannya, cuba rujuk surah Al-Hasr,18. 

SAIFUL NANG
Orang Pelik

LIKE & SHARE
* Photo hiasan dari bidikan Samsung Note 2 semasa sarapan pagi tadi.


KUALITI MASA BUKANNYA LAMA.

Setiap hari, taqwim saya agak padat. Seawal selepas Subuh sehingga jam 3-4 pagi program saya sentiasa penuh. Walaubagaimanapun, saya ada anak-anak juga seperti orang lain. Setiap hari saya hanya punya waktu sarapan (20 minit) dan juga waktu malam sekitar 1 jam bersama mereka sebelum saya pergi ke tempat kerja dan juga ke Rumah Pengasih Warga Prihatin untuk aktiviti harian kami.

TAKRIR + TAKLIM + TAUSIAH

Sarapan adalah waktu penting saya. Pernah saya buat posting sebelum ini tentang TAKRIR & TAKLIM, atau dalam bahasa Inggerisnya ROLL-CALL (rujuk post http://alturl.com/wevrj ). Ramai pula yang berikan maklumbalas bahawa mereka tiada masa.

Biasanya, sarapan ialah masa takrir (ikrar) anak-anak saya untuk azam mereka untuk hari itu dan saya akan ulangkan semula fungsi diri mereka dan sebab mereka hidup atas muka bumi ini. Malamnya pula akan berlaku makan malam dan serentak di situ juga berlaku TAKLIM (berupa satu sessi melapor untuk mereka istighfar iaitu mengakui kesalahan seharian dan juga melaporkan apa yang telah mereka lakukan seharian bersesuaian dengan ikrar mereka pada pagi hari). Disusuli dengan "Tausiah" (pesanan) saya kepada mereka.

YANG PENTING ISTIQAMAH (KONSISTEN) itu lebih baik dari anda punyai sepanjang hari dengan anak-anak tetapi anda sibuk dengan telefon pintar dan juga laptop anda.

Ada orang kata, KASIHAN anak ditinggal-tinggal. Prinsip saya masih lagi tradisional, saya ISTERI tinggal-tinggalkan (dah tentu anak dalam jagaan isteri). Mudahnya, bila jarang bersama akan mewujudkan perasaan RINDU pada anak-anak. Itu yang jadi cantik bila saya balik kerja sahaja, anak-anak kerumun saya UNTUK BERTANYA DAN BERMESRA (bukan kerana saya bawa balik gula-gula ataupun gadget). Rindu itu yang indah dan ia terzahir secara semulajadi pada anak-anak.

Cara ini telah terbukti dalam perlaksanaannya di Rumah Pengasih Warga Prihatin sebagai teknik yang universal dalam usaha mencapai sebarang matlamat. Mudahnya, anda mesti ada azam tahun baru kan? Tetapi hujung tahun kita lihat azam tahun lepas pun masih belum berjaya ditunaikan. Masalahnya ialah, azam terlampau besar perlu disusuli dengan milestone bulanan, mingguan dan seterusnya ada AZAM HARIAN seperti yang saya lakukan kepada anak-anak saya ini.

Jika anda tanya apakah rujukannya, cuba rujuk surah Al-Hasr,18.

SAIFUL NANG
Orang Pelik

LIKE & SHARE
* Photo hiasan dari bidikan Samsung Note 2 semasa sarapan pagi tadi.

Monday, April 22, 2013

Kasih atau kasihan?

Photo: KASIH ATAU KASIHAN? 

Jika saya kasihankan anak saya, pasti saya tidak suruh anak untuk buat apa-apa dan berikan sahaja apa yang dimahukan. Sekiranya saya KASIH kepada anak pasti saya akan kawal permintaanya, saya akan berikan sedikit kerja tangan yang bersesuaian dengan umurnya. 

Anda pasti biasa dengar anak gadis yang nak kahwin masih belum pandai memasak? Mungkin kerana ibunya sendiri tidak pernah secara serius mendidik anak itu memasak atau boleh jadi juga ibunya pun makan tapau dari kedai makan. 

Foto ini adalah pandangan biasa pada pagi hari dari bilik tidur saya. Orked (dalam gambar) akan bangun pagi awal bersama ibunya untuk mengemas bilik tidur, kemas rumah dan menyiapkan sarapan. Ia satu pemandangan yang paling menarik yang saya sangat suka lihat apabila antara anak-anak perempuan saya sudah mula menolong ibunya. 

Pastinya ia tidak terus terjadi begitu. Jika saya kasihan dengan anak, pasti saya tidak menyuruh mereka berbuat apa-apapun tetapi saya kasih kepada mereka itulah saya memberikan mereka tugasan-tugasan yang bersesuaian. Dari kaedah pembinaan sahsiah & jatidiri anak-anak ini di Rumah Pengasih Warga Prihatin , proses ini bermula awal setelah sudah mula faham bahasa. Bermula dengan meminta anak tolong ambilkan sesuatu seperti kain, remote control hingga boleh dipercayai untuk menghidang air. Dari mulanya menolong mengambil kain dari ampai kecil dalam rumah, hinggalah mereka pandai melipat kain baju sendiri dan seterusnya kain baju kami sekeluarga. Dari sekadar anak tahu menolong mengelap meja sampailah mampu untuk menyapu serta mengelap lantai. 

Semua itu patut bermula AWAL. Anda rasa anak-anak saya terseksa dengan rutin ini?

Anda silap :)

Kini, mereka yang sangat beria-ia minta tugasan setiap hari. Ayat seperti "Mummy, ada apa-apa Orked boleh bantu?" adalah perkataan yang kerap saya dengari dan itulah antara perkataan yang tertindah yang saya sukai.

Secara sains nya, dalam perkembangan ekologi manusia menyatakan bahawa dengan celik mata & dengar serta diturunkannya ke tangan, kaki dan mulut mampu memberikan anak-anak stimulasi dayafikir yang puluhan kali ganda dari membiarkan mereka tanpa sebarang kerja. Automatik, pemikitan mereka akan menjadi sangat kreatif dan kritis. 

Secara psikologi pula, ITULAH AMALAN HARIAN mereka yang mereka BANGGA untuk diceritakan semasa roll-call (rujuk pos saya tentang roll-call sebelum ini http://alturl.com/wevrj ) dengan saya setiap hari. Semasa roll-call itu jika mereka melaporkan tentang aktiviti menolong kerja rumah, saya akan berikan mereka PUJIAN & PELUKAN tanda saya redha kepada mereka. Mudah kan? Anak-anak itu belum tahu lagi nilai material seperti wang ringgit sebagai hadiah (dan saya pasti tidak mahu rosakkan mereka dengan nilaian reward berbentuk wang ringgit ataupun gadget elektronik), maka hadiah terbesar mereka ialah apabila bapa seperti saya acknowledge kerjabuat mereka. 

Hari berikutnya, mereka berazam untuk menaiktaraf khidmat mereka kepada ibunya dalam urusan kerjarumah. 

Caranya mudah, secara semulajadi jika ibunya rajin, anak pertama pun akan jadi rajin juga melalui tauladan ibunya. Syaratnya, ibu itu perlulah mewujudkan kebersamaan dalam hal kerja pada tahap yang logik untuk anak itu pada peringkat umurnya. Kemudian anak ke-2 saya kini telah ikut tauladan kakaknya dan saya yakin anak ketiga saya juga tidak lama lagi sudah mampu untuk mengikut contoh kakaknya itu. 

Owhh, saya mungkin tradisional lagi. Saya akan pastikan anak-anak saya  (so far perempuan semuanya) pandai memasak, mengemas rumah, menjaga anak dan mengurus rumahtangga seperti orang-orang dulu. Sekiranya saya mempunyai anak lelaki, saya akan juruskan gerakerjanya kepada yang bersifat kelelakian seperti plumbing, berkebun, merumput, menajak, ikut saya kerja dan lain-lain. Keadilan BUKAN PERSAMAAN tetapi timbal balik yang melengkapi satu sama lain. Jika anak lelaki saya suruh ke dapur kononnya nak suruh tahu juga penat memasak macammana, takkan saya nak suruh anak perempuan saya panjat tangga untuk mengecat rumah? 

Saya juga sering nyatakan kepada mereka dan ibunya, LAKUKAN KERJA ITU DENGAN PENUH KEHORMATAN DAN TANGGUNGJAWAB. JANGAN BIARKAN "BIBIK" YANG MENJALANKAN KEHORMATAN KAMU SEBAGAI ISTERI/ANAK ITU DALAM URUSAN RUMAHTANGGA & MELAYANI SUAMI/BAPA KAMU.

Kesan jatidiri anak-anak terbentuk pada 7 tahun pertama dalam hidup mereka DAN BIASANYA kita anggap 7 tahun pertama itu terlampau awal dalam pembentukan mereka. Rugilah bagi sesiapa yang mengatakan "Alahhh...dia budak kecil lagi, tak tahu apa-apa lagi" kerana anda telah hilang 7 tahun penting dalam hidup mereka. 

KASIH kepada anak, didiklah mereka dengan kerja dan mereka akan jadi anak yang hebat & berdikari. KASIHAN kepada anak, berikanlah apa yang mereka mahukan dan anda mungkin lihat itu yang terbaik tetapi ia bakal merosakkan anda itu dalam jangka masa panjang. Sama seperti konsep anda KASIH kepada badan anda, anda jaga makan dan "seksa" diri dengan macam-macam jenis exercise tapi jika anda KASIHAN dengan diri sendiri, anda makan sahaja apa yang anda nak makan...(sakit nanti, tanggung sendiri). 

Jadilah pemimpin kepada anak-anak kamu dan bukannya kamu dipimpin oleh kemahuan anak-anak kamu nanti. 

Rasulullah s.a.w. dalam satu hadisnya bersabda, maksudnya:"Didiklah anak kamu 100 tahun sebelum dia dilahirkan"

Jadi saya pun dah terlambat dan hanya bermula selepas anak dilahirkan. Anda bagaimana? 


SAIFUL NANG
Pemikir Sudut Pelik
PLEASE LIKE & SHARE

p/s Material asas posting ini  adalah hasil dari perlaksanaan program home-schooling pra-sekolah anak-anak di Rumah Pengasih Warga Prihatin Kajang. Home-school yang menekankan aspek pembinaan jatidiri & akhlak pada fasa pra-sekolah (0-7 tahun) 

KASIH ATAU KASIHAN?

Jika saya kasihankan anak saya, pasti saya tidak suruh anak untuk buat apa-apa dan berikan sahaja apa yang dimahukan. Sekiranya saya KASIH kepada anak pasti saya akan kawal permintaanya, saya akan berikan sedikit kerja tangan yang bersesuaian dengan umurnya.

Anda pasti biasa dengar anak gadis yang nak kahwin masih belum pandai memasak? Mungkin kerana ibunya sendiri tidak pernah secara serius mendidik anak itu memasak atau boleh jadi juga ibunya pun makan tapau dari kedai makan.

Foto ini adalah pandangan biasa pada pagi hari dari bilik tidur saya. Orked (dalam gambar) akan bangun pagi awal bersama ibunya untuk mengemas bilik tidur, kemas rumah dan menyiapkan sarapan. Ia satu pemandangan yang paling menarik yang saya sangat suka lihat apabila antara anak-anak perempuan saya sudah mula menolong ibunya.

Pastinya ia tidak terus terjadi begitu. Jika saya kasihan dengan anak, pasti saya tidak menyuruh mereka berbuat apa-apapun tetapi saya kasih kepada mereka itulah saya memberikan mereka tugasan-tugasan yang bersesuaian. Dari kaedah pembinaan sahsiah & jatidiri anak-anak ini di Rumah Pengasih Warga Prihatin , proses ini bermula awal setelah sudah mula faham bahasa. Bermula dengan meminta anak tolong ambilkan sesuatu seperti kain, remote control hingga boleh dipercayai untuk menghidang air. Dari mulanya menolong mengambil kain dari ampai kecil dalam rumah, hinggalah mereka pandai melipat kain baju sendiri dan seterusnya kain baju kami sekeluarga. Dari sekadar anak tahu menolong mengelap meja sampailah mampu untuk menyapu serta mengelap lantai.

Semua itu patut bermula AWAL. Anda rasa anak-anak saya terseksa dengan rutin ini?

Anda silap

Kini, mereka yang sangat beria-ia minta tugasan setiap hari. Ayat seperti "Mummy, ada apa-apa Orked boleh bantu?" adalah perkataan yang kerap saya dengari dan itulah antara perkataan yang tertindah yang saya sukai.

Secara sains nya, dalam perkembangan ekologi manusia menyatakan bahawa dengan celik mata & dengar serta diturunkannya ke tangan, kaki dan mulut mampu memberikan anak-anak stimulasi dayafikir yang puluhan kali ganda dari membiarkan mereka tanpa sebarang kerja. Automatik, pemikitan mereka akan menjadi sangat kreatif dan kritis.

Secara psikologi pula, ITULAH AMALAN HARIAN mereka yang mereka BANGGA untuk diceritakan semasa roll-call (rujuk pos saya tentang roll-call sebelum ini http://alturl.com/wevrj ) dengan saya setiap hari. Semasa roll-call itu jika mereka melaporkan tentang aktiviti menolong kerja rumah, saya akan berikan mereka PUJIAN & PELUKAN tanda saya redha kepada mereka. Mudah kan? Anak-anak itu belum tahu lagi nilai material seperti wang ringgit sebagai hadiah (dan saya pasti tidak mahu rosakkan mereka dengan nilaian reward berbentuk wang ringgit ataupun gadget elektronik), maka hadiah terbesar mereka ialah apabila bapa seperti saya acknowledge kerjabuat mereka.

Hari berikutnya, mereka berazam untuk menaiktaraf khidmat mereka kepada ibunya dalam urusan kerjarumah.

Caranya mudah, secara semulajadi jika ibunya rajin, anak pertama pun akan jadi rajin juga melalui tauladan ibunya. Syaratnya, ibu itu perlulah mewujudkan kebersamaan dalam hal kerja pada tahap yang logik untuk anak itu pada peringkat umurnya. Kemudian anak ke-2 saya kini telah ikut tauladan kakaknya dan saya yakin anak ketiga saya juga tidak lama lagi sudah mampu untuk mengikut contoh kakaknya itu.

Owhh, saya mungkin tradisional lagi. Saya akan pastikan anak-anak saya (so far perempuan semuanya) pandai memasak, mengemas rumah, menjaga anak dan mengurus rumahtangga seperti orang-orang dulu. Sekiranya saya mempunyai anak lelaki, saya akan juruskan gerakerjanya kepada yang bersifat kelelakian seperti plumbing, berkebun, merumput, menajak, ikut saya kerja dan lain-lain. Keadilan BUKAN PERSAMAAN tetapi timbal balik yang melengkapi satu sama lain. Jika anak lelaki saya suruh ke dapur kononnya nak suruh tahu juga penat memasak macammana, takkan saya nak suruh anak perempuan saya panjat tangga untuk mengecat rumah?

Saya juga sering nyatakan kepada mereka dan ibunya, LAKUKAN KERJA ITU DENGAN PENUH KEHORMATAN DAN TANGGUNGJAWAB. JANGAN BIARKAN "BIBIK" YANG MENJALANKAN KEHORMATAN KAMU SEBAGAI ISTERI/ANAK ITU DALAM URUSAN RUMAHTANGGA & MELAYANI SUAMI/BAPA KAMU.

Kesan jatidiri anak-anak terbentuk pada 7 tahun pertama dalam hidup mereka DAN BIASANYA kita anggap 7 tahun pertama itu terlampau awal dalam pembentukan mereka. Rugilah bagi sesiapa yang mengatakan "Alahhh...dia budak kecil lagi, tak tahu apa-apa lagi" kerana anda telah hilang 7 tahun penting dalam hidup mereka.

KASIH kepada anak, didiklah mereka dengan kerja dan mereka akan jadi anak yang hebat & berdikari. KASIHAN kepada anak, berikanlah apa yang mereka mahukan dan anda mungkin lihat itu yang terbaik tetapi ia bakal merosakkan anda itu dalam jangka masa panjang. Sama seperti konsep anda KASIH kepada badan anda, anda jaga makan dan "seksa" diri dengan macam-macam jenis exercise tapi jika anda KASIHAN dengan diri sendiri, anda makan sahaja apa yang anda nak makan...(sakit nanti, tanggung sendiri).

Jadilah pemimpin kepada anak-anak kamu dan bukannya kamu dipimpin oleh kemahuan anak-anak kamu nanti.

Rasulullah s.a.w. dalam satu hadisnya bersabda, maksudnya:"Didiklah anak kamu 100 tahun sebelum dia dilahirkan"

Jadi saya pun dah terlambat dan hanya bermula selepas anak dilahirkan. Anda bagaimana?


SAIFUL NANG
Pemikir Sudut Pelik
PLEASE LIKE & SHARE

p/s Material asas posting ini adalah hasil dari perlaksanaan program home-schooling pra-sekolah anak-anak di Rumah Pengasih Warga Prihatin Kajang. Home-school yang menekankan aspek pembinaan jatidiri & akhlak pada fasa pra-sekolah (0-7 tahun)

Wednesday, April 17, 2013

Roll call I

Photo: ROLL CALL HARIAN ANAK SAYA (Seperti dalam foto yang isteri saya ambil ini)

Zaman nabi dahulu ia dipanggil TAKRIR (ikrar dan azamkan apa nak buat seharian)  & TAKLIM (maklum & lapor apa yg telah dibuat) cuma di sini saya gunakan istilah inggeris...ROLL CALL. Orked (4 tahun), Seri (2 tahun) & Lela (9 bulan) bukanlah muda lagi untuk pembelajaran bermula. Pendidikan bermula dari buaian dan bukan tunggu dah darjah 1. Seri dah mula bercerita pada umur antara 1-2 tahun apabila dia diletakkan bersama kakaknya sekali dalam roll-call. Lela masih belum pandai bercakap tetapi diwajibkan hadir roll-call saya. Untuk apa? Method ini yang diamalkan oleh keseluruhan organisasi Rumah Pengasih Warga Prihatin lalu saya lanjutkannya di unit keluarga saya sendiri. 

Anak seperti Lela yang belum pandai bercakap sebenarnya sudah lengkap deria input mereka seperti pendengarannya juga penglihatannya. Jangan ingat mereka tidak mampu berkata (output) bermakna mereka tidak mampu menerima input ilmu? Rugi sangat jika anda fikir begitu kerana dari buaian sehingga mereka pandai berbicara itu adalah INPUT SEHALA yang Allah dah jadikan dalam keadaan anak TIDAK BOLEH MENJAWAB. 

Ketika itu, anda perlu masukkan tentang MATLAMAT HIDUP yang anda ulang-ulanginya walaupun mereka tidak boleh respon. Tiada ruang menjawab memberi kita RUANG UNTUK BENTUK JIWA & MINDA MEREKA DARI AWAL. Semasa mereka mula pandai berbicara, ketika itu pendirian dan aspirasi kita sudah terlalu kuat dalam hati mereka untuk mereka pertikaikan dengan mulut. 

Masa saya terhad dengan keluarga, biasanya roll call berlaku semasa sarapan & makan malam. Kadangkala seperti gambar ini apabila keadaan memerlukan.

Anda pasti terkejut apabila anak anda mula pandai berkata-kata sahaja, mereka dah berbicara dalam bahasa kamu dan cara fikir yang kamu (ibu bapa) mahukan mereka berfikir. Anda pasti terkejut apabila mereka mula membicarakan istilah-istilah tinggi yang anda tidak perasan bila anda ajarkannya tetapi anda gunakannya dalam perbualan bersama isteri dan didengari oleh mereka 


KANDUNGAN ROLL CALL

- Laporan harian Aktiviti anak
- Laporan harian salahbuat anak (sendiri mengaku)
- Pesanan & aspirasi Ayah
- Pesanan hormati ibu (ulang-ulang)
- Pesanan taati bapa, Rasul & Allah. 

Itu sahaja, biasanya row call ini saya jalankan secara santai dan anak akan bercerita. Biasanya ia berlangsung dalam 5 minit. Saya hanya bertanyakan dalam row call kepada Orked tetapi kemudiannya itu menyebabkan Seri yang berumur 2 tahun juga mampu meniru dengan cepat sekali. Sekarang Lela yang masih 9 bulan dan belum pandai bercakap juga sudah mula mumbling bila kakak-kakaknya membuat laporan. InsyaAllah very soon, Lela mampu berkata-kata dan berpendirian seperti mana saya ulang-ulangi kepada kakak-kakak mereka. 


WAKTU PENTING PENDIDIKAN ANAK ADALAH DARI BUAIAN

Post ini saya kongsikan kerana banyak pertanyaan common yang orang bertanyakan kepada saya tentang kaedah pendidikan anak-anak saya khususnya dan Rumah Prihatin umumnya (yang masih kecil lagi). Memang lah, masa kecil bolehlah nak jaga begitu, nanti bila besar tak tentu lagi. Pada saya pula, jika tidak dimula dari sekarang nanti besar dah jadi liat dan bila dah jadi buluh pasti susah nak dilentur dan bentuk. Jika boleh pun dengan API & PAKSAAN (tapi siksalah). 

Mengapa mereka bertanya begitu? Pasti bagi mereka yang pernah jumpa Orked, Seri dan anak-anak Rumah Pengasih Warga Prihatin akan bertanya soalan yang sama kerana bual bicara mereka tak sama dengan kanak-kanak lain (Yang ragu dan sangsi boleh datang melawat Rumah ini). Perbualan mereka lebih kepada perkara yang sudah diterapkan dalam row-call itu. Maka setiap hari ada pendirian-pendirian yang ditanam dan diulangi. Isteri saya pula merapikan dan melaksanakan pendidikan secara akademik kepada anak-anak itu untuk mengejar visi yang saya (bapa) tanamkan. 

Mungkin ada yang pelik bila kanak-kanak ini bertanya kepada kakak-kakak sukarelawan dari universiti tempatan yang membuat program menceriakan anak-anak Warga Prihatin ini mendengar soalan dari anak sebesar Orked (4 tahun) yang berbunyi lebih kurang sebegini ;

Orked : Kak, apa RASIONAL gerakan ini? (bila disuruh menari)
Siswi : (Terkejut) Ohh..ini untuk kita suka-suka main bersama.
Orked : Ayah saya pesan, semua perbuatan dan permainan perlu ada FUNDAMENTAL yang kuat supaya mampu memberi PELAJARAN kepada anak-anak kecil seperti kami. Jika kurang kebaikannya, saya minta izin untuk tidak ikut aktiviti ini boleh tak kak?
Siswi : (Menoleh ke arah saya dengan senyum) Bijaknya budak ni. 

(Kemudian baru siswa siswi itu mula menerangkan rasional aktiviti yang mereka mahu lakukan sebagai pelajaran kepada anak-anak kecil itu. Rasional yang melebihi sekadar suka-suka sahaja). 


Satu lagi, jika yang sebesar Lela tu perlu juga ke masuk row call ? 

jawapan saya, semestinya kerana disiplin row call hanya saya terap pada Orked tetapi Seri tahu dengan CONTOH kakaknya, Lela juga nanti akan dapat melalui contoh kakak-kakaknya. Kerja saya kan jadi mudah? 

Selain dari itu, row call membentuk disiplin anak yang DATANG BILA DIPANGGIL. Sedih melihat zaman ini apabila anak dipanggil sampai dikejar dan ditangkap juga masih tak mahu datang. Semasa kecil ok lah, bila dah besar nanti bila dipanggil terus lari rumah pula. 

Banyak masalah BESAR anak-anak kita sekarang ini terjadi apabila kita mengabaikan banyak perkara-perkara kecil pada awal pembesaran mereka. Antaranya ialah SILATURRAHIM (yang saya buat dalam bentuk row call dan bukannya PS3, Game console, tablet, smartphone dll). Mendidik anak zaman ini memang mencabar. Mari kita bincangkan perkara ini. 

SAIFUL NANG
Share & Like 

 ROLL CALL HARIAN ANAK SAYA (Seperti dalam foto yang isteri saya ambil ini)

Zaman nabi dahulu ia dipanggil TAKRIR (ikrar dan azamkan apa nak buat seharian) & TAKLIM (maklum & lapor apa yg telah dibuat) cuma di sini saya gunakan istilah inggeris...ROLL CALL. Orked (4 tahun), Seri (2 tahun) & Lela (9 bulan) bukanlah muda lagi untuk pembelajaran bermula. Pendidikan bermula dari buaian dan bukan tunggu dah darjah 1. Seri dah mula bercerita pada umur antara 1-2 tahun apabila dia diletakkan bersama kakaknya sekali dalam roll-call. Lela masih belum pandai bercakap tetapi diwajibkan hadir roll-call saya. Untuk apa? Method ini yang diamalkan oleh keseluruhan organisasi Rumah Pengasih Warga Prihatin lalu saya lanjutkannya di unit keluarga saya sendiri.

Anak seperti Lela yang belum pandai bercakap sebenarnya sudah lengkap deria input mereka seperti pendengarannya juga penglihatannya. Jangan ingat mereka tidak mampu berkata (output) bermakna mereka tidak mampu menerima input ilmu? Rugi sangat jika anda fikir begitu kerana dari buaian sehingga mereka pandai berbicara itu adalah INPUT SEHALA yang Allah dah jadikan dalam keadaan anak TIDAK BOLEH MENJAWAB.

Ketika itu, anda perlu masukkan tentang MATLAMAT HIDUP yang anda ulang-ulanginya walaupun mereka tidak boleh respon. Tiada ruang menjawab memberi kita RUANG UNTUK BENTUK JIWA & MINDA MEREKA DARI AWAL. Semasa mereka mula pandai berbicara, ketika itu pendirian dan aspirasi kita sudah terlalu kuat dalam hati mereka untuk mereka pertikaikan dengan mulut.

Masa saya terhad dengan keluarga, biasanya roll call berlaku semasa sarapan & makan malam. Kadangkala seperti gambar ini apabila keadaan memerlukan.

Anda pasti terkejut apabila anak anda mula pandai berkata-kata sahaja, mereka dah berbicara dalam bahasa kamu dan cara fikir yang kamu (ibu bapa) mahukan mereka berfikir. Anda pasti terkejut apabila mereka mula membicarakan istilah-istilah tinggi yang anda tidak perasan bila anda ajarkannya tetapi anda gunakannya dalam perbualan bersama isteri dan didengari oleh mereka


KANDUNGAN ROLL CALL

- Laporan harian Aktiviti anak
- Laporan harian salahbuat anak (sendiri mengaku)
- Pesanan & aspirasi Ayah
- Pesanan hormati ibu (ulang-ulang)
- Pesanan taati bapa, Rasul & Allah.

Itu sahaja, biasanya row call ini saya jalankan secara santai dan anak akan bercerita. Biasanya ia berlangsung dalam 5 minit. Saya hanya bertanyakan dalam row call kepada Orked tetapi kemudiannya itu menyebabkan Seri yang berumur 2 tahun juga mampu meniru dengan cepat sekali. Sekarang Lela yang masih 9 bulan dan belum pandai bercakap juga sudah mula mumbling bila kakak-kakaknya membuat laporan. InsyaAllah very soon, Lela mampu berkata-kata dan berpendirian seperti mana saya ulang-ulangi kepada kakak-kakak mereka.


WAKTU PENTING PENDIDIKAN ANAK ADALAH DARI BUAIAN

Post ini saya kongsikan kerana banyak pertanyaan common yang orang bertanyakan kepada saya tentang kaedah pendidikan anak-anak saya khususnya dan Rumah Prihatin umumnya (yang masih kecil lagi). Memang lah, masa kecil bolehlah nak jaga begitu, nanti bila besar tak tentu lagi. Pada saya pula, jika tidak dimula dari sekarang nanti besar dah jadi liat dan bila dah jadi buluh pasti susah nak dilentur dan bentuk. Jika boleh pun dengan API & PAKSAAN (tapi siksalah).

Mengapa mereka bertanya begitu? Pasti bagi mereka yang pernah jumpa Orked, Seri dan anak-anak Rumah Pengasih Warga Prihatin akan bertanya soalan yang sama kerana bual bicara mereka tak sama dengan kanak-kanak lain (Yang ragu dan sangsi boleh datang melawat Rumah ini). Perbualan mereka lebih kepada perkara yang sudah diterapkan dalam row-call itu. Maka setiap hari ada pendirian-pendirian yang ditanam dan diulangi. Isteri saya pula merapikan dan melaksanakan pendidikan secara akademik kepada anak-anak itu untuk mengejar visi yang saya (bapa) tanamkan.

Mungkin ada yang pelik bila kanak-kanak ini bertanya kepada kakak-kakak sukarelawan dari universiti tempatan yang membuat program menceriakan anak-anak Warga Prihatin ini mendengar soalan dari anak sebesar Orked (4 tahun) yang berbunyi lebih kurang sebegini ;

Orked : Kak, apa RASIONAL gerakan ini? (bila disuruh menari)
Siswi : (Terkejut) Ohh..ini untuk kita suka-suka main bersama.
Orked : Ayah saya pesan, semua perbuatan dan permainan perlu ada FUNDAMENTAL yang kuat supaya mampu memberi PELAJARAN kepada anak-anak kecil seperti kami. Jika kurang kebaikannya, saya minta izin untuk tidak ikut aktiviti ini boleh tak kak?
Siswi : (Menoleh ke arah saya dengan senyum) Bijaknya budak ni.

(Kemudian baru siswa siswi itu mula menerangkan rasional aktiviti yang mereka mahu lakukan sebagai pelajaran kepada anak-anak kecil itu. Rasional yang melebihi sekadar suka-suka sahaja).


Satu lagi, jika yang sebesar Lela tu perlu juga ke masuk row call ?

jawapan saya, semestinya kerana disiplin row call hanya saya terap pada Orked tetapi Seri tahu dengan CONTOH kakaknya, Lela juga nanti akan dapat melalui contoh kakak-kakaknya. Kerja saya kan jadi mudah?

Selain dari itu, row call membentuk disiplin anak yang DATANG BILA DIPANGGIL. Sedih melihat zaman ini apabila anak dipanggil sampai dikejar dan ditangkap juga masih tak mahu datang. Semasa kecil ok lah, bila dah besar nanti bila dipanggil terus lari rumah pula.

Banyak masalah BESAR anak-anak kita sekarang ini terjadi apabila kita mengabaikan banyak perkara-perkara kecil pada awal pembesaran mereka. Antaranya ialah SILATURRAHIM (yang saya buat dalam bentuk row call dan bukannya PS3, Game console, tablet, smartphone dll). Mendidik anak zaman ini memang mencabar. Mari kita bincangkan perkara ini.

SAIFUL NANG