Wednesday, May 8, 2013

Roll call



Ada request untuk tunjukkan video roll-call saya dengan anak-anak saya dari posting asal yang di post di pautan ini https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10151418463830958&set=a.197056165957.130711.25409635957&type=1&theater

Ini sebahagian dari video roll call anak-anak saya. Simple tetapi perlu istiqamah. HUDUD (had = batas) yang saya laksanakan di kalangan anak saya adalah atas dasar BUKAN MENGHUKUM semata-mata tetapi lebih kepada penekanan PENCEGAHAN. Dalam banyak-banyak vid roll call yang ini yang ada hampir kesemua rencahnya untuk saya share termasuk yang mungkin anda tak setuju iaitu "rotan".

Jika baik, sebarkannya. Jika tidak setuju sila PM saya. Terima kasih

Ramai tak sampai hati nak rotan anak, saya juga tetapi saya KASIH anak bukan KASIHAN anak. Pada ketika ini agak awal untuk merotan, pendekatan saya hanya pengenalan. Rotan sebenarnya adalah pada umur mereka 10 tahun nanti. Rotan ditapak kaki atau tapak tangan kerana untuk beri SAKIT tanpa MENCEDERAKAN. Tiada hadith mengharamkan rotan tetapi Nabi beri guide mewajibkan rotan pada umur 10 tahun tetapi tidak mengharamkan sebelumnya.

Maka pengenalan kepada rotan adalah satu keperluan seperti dilaksanakan oleh Sultan Murad kepada Sultan Mehmet Alfateh. Dalam video ini, Orked, 5 tahun diperkenal dgn sedikit rotan kerana HABIT yang kalau dah tengok tv atau main sampai taknak kencing sedangkan dia dah tak pakai lampin dari umur 2 tahun. Habit BUKAN biologi tetapi satu pilihan. Selepas dari roll-call ini (selepas diulang amaran sehingga 3 kali masih lagi buat) dan setelah dirotan sedikit, sudah 2 bulan lebih Orked dah mula disiplin dalam hal menguruskan kencing sendiri.


Banyak masalah sekarang jadi kerana kita biarkan habit anak kita membesar bersama mereka. Alasan biasa...TAK SAMPAI HATI.

Umur 10 tahun tu dah wajib rotan. Macammana nak wajibkan rotan kalau dari kecil tak diberi pengenalan dan sedikit kesakitan rotan itu?

Sebab itu Allah turunkan banyak ayat dalam Al-quran untuk kita menggunakan akal dan bertindak sesuai dengan alam. Antaranya Surah Ali-Imran,190.


SAIFUL NANG

No comments: