Wednesday, September 11, 2013

Sumber gembira anak adalah kasih sayang



Di facebook Warga Prihatin, banyak dikongsikan parenting tips bagi ibubapa dalam mendidik anak. Sebenarnya banyak parenting tips yg diberi di situ, memang diamalkan oleh Daddy dan Mummy terhadap Orked, Seri dan Lela. Hari ini Mummy nak ulas sedikit parenting tips no. 2 iaitu sumber gembira anak adalah kasih sayang, dan bukan wang ringgit.

Kami mengambil pendekatan bahawa kasih sayanglah yg membuatkan anak gembira, dan bukannya wang ringgit. Tidak ada gunanya mempunyai wang yang banyak sekiranya ibu dan ayah siang malam bekerja mencari duit, tetapi tidak mempunyai masa untuk diluangkan bersama anak-anaknya. Akibatnya anak-anak akan berpeleseran dan mencari orang lain (rakan sebaya) sebagai peneman, tempat mengadu dan tempat merujuk. 

Bagi Mummy dan Daddy, buat masa ini kami berdua masih bekerja, dan tidak dapat meluangkan masa sepenuhnya untuk Orked, Seri dan Lela. Walaubagaimanapun, kami telah menitipkan Orked, Seri dan Lela ke Rumah Pengasih Warga Prihatin, yang bertindak sebagai ibu angkat kepada mereka. Walaupun rumah ini masih lagi di dalam fasa pembinaan, namun kami yakin dengan kasih sayang yang ada di rumah ini dapat membantu membentuk akhlak dan akademik Orked dan adik-adik. Berbanding dengan tempat-tempat lain yang mungkin lebih mewah, lebih canggih dan lebih ternama, istimewanya rumah ini ialah ibu-ibu dan bapa-bapa menjaga semua anak-anak di situ dengan penuh kasih sayang seperti anak mereka sendiri. Tidak ada beza antara anak yatim, anak asnaf dan anak jagaan. Semuanya dilayan sama rata. 

Namun jangan disalah anggap dengan ungkapan kasih dan sayang, kerana ia tidaklah bermaksud menurut sahaja segala kemahuan anak. Bukan itu yang akan membuatkan mereka gembira. Mungkin hanya untuk seketika, teapi bukan untuk mereka di masa hadapan. Kasih dan sayang bermaksud membekalkan mereka dengan ilmu yang cukup, akhlak yang mulia dan pegangan hidup yang kuat. Kalau salah, tetap akan ditegur, dan kalau buruk, tetap akan diperbaiki. 

Harapan kami agar Orked, Seri dan Lela membesar dalam lingkungan kasih dan sayang dan menjadi seorang yang pengasih dan penyayang.


Di sini dikongsikan beberapa keping gambar persiapan Aidilfitri dan potret keluarga Aidilfitri kami sebagai selingan. 



Link ke artikel asal: Tips Parenting Prihatin 2: Sumber Gembira Anak Adalah Kasih Sayang, Bukan Wang Ringgit.



Budak-budak yang seronok tolong isi beras dalam ketupat nasi

Lemang pun ada

Ketupat nasi Orked

Seri main aje, Mummy tak bagi isi beras dalam ketupat

Lela di rumah Atuk Nang

Orked, Seri dan Lela dengan kawan-kawan semasa takbir raya

Orked dan Nia, rakan se-home schooling

Budak yang selalu kata, "Mummy choooo....oooooo....oooooo....mmeeelll sangat" sampai tak cukup nafas, hehhehe

Baju raya tahun ini

xoxo
by Mummy


2 comments:

mama jariss said...

rindu cerita orked & adik~beradik...

Anonymous said...

Smalam Nampak papa orked di MOF, Encik Saiful Nang, rasa cam nak g dekat n cakap kim salam saya pada wife n 3 dara pinggitan, tapi apakan daya, saya pemalu huhu...