Thursday, August 22, 2013

Bersalam dengan yang lebih tua


Pada 21 Julai 2013 yang lepas, arwah moyang Orked yang terakhir, arwah moyang Sipon, telah kembali ke rahmatullah kerana sakit tua. Sebelum itu, arwah telah ditahan di hospital Muar hampir tiga minggu kerana masalah pernafasan disebabkan jerebu yang melanda negara. Selepas tiga minggu, arwah moyang minta dibenarkan balik ke rumah. Selepas 11 hari di rumah, arwah akhirnya menghembuskan nafas beliau yang terakhir. Al Fatihah.

Moyang Sipon ini adalah moyang Orked yang terakhir. Sekarang ni Orked dah tak ada moyang lagi, cuma ada seorang lagi moyang tiri je di Kampung Panchor, Muar.

Yang  nak dikongsikan di sini ialah video yang Nenek ambil sebelum berangkat pulang ke rumah, setelah selesai majlis pengebumian. Ini ialah rumah arwah moyang Sipon, dan ada ramai nenek dan atuk Orked di sini. Sebenarnya Mummy terkejut bila tengok Orked dan Seri dah pandai bersalam dengan cara orang Jawa bersalam, iaitu salam sambil melutut. Kalau dengar, dalam video tu Daddy ada ingatkan Orked dan Seri supaya melutut dan tunduk. Nasib baik Daddy ada ingatkan, sebab Mummy pun terlupa. Hehehe....

Sebenarnya konsep salam secara melutut ini ialah salah satu adat orang Jawa, bagaimana nak menghormati yang lebih tua. Kalau orang tua tu duduk, tidak wajar kita bersalam dari kedudukan berdiri atau tunduk sahaja. Kita kena melutut, supaya kedudukan kita lebih rendah daripada orang yang nak disalami itu.

Awal bulan puasa, Orked, Seri dan kawan-kawan kami di Prihatin semuanya telah diajar dan dilatih kaedah bersalaman baru ni. Kalau sebelum ini, kami sentiasa diingatkan supaya cium tangan orang tua semasa bersalam tanpa menarik tangannya ke arah kita. Tapi tahun ni ada penambahan baru, kaedah melutut ini lah. Ia sesuai diamalkan kalau yang nak disalam itu sedang berada dalam keadaan duduk. Masa mula-mula belajar tu memang kelakarlah. Rugi Mummy tak ambil video atau gambar. Ada yang merangkak, ada yang tergolek-golek. Hahaha... Sebab tak biasa jalan sambil melutut. Orked la tu yang sampai merangkak. Ehehehhehehe... Nasib baiklah dalam video ni tak ada yang Orked merangkak. Kalau tak, maluuuuu aje....

Cuma... Orked dengan Seri tak tunduk bila jalan depan orang dewasa. Nak kena perkemaskan lagi tu...

xoxo
Mummy Orked


No comments: