Tuesday, June 7, 2011

Go Genting II

Sambungan dari entry yang sebelum ini...

Nak tau ye apa yang Orked naik sampai Adik tertido masa menunggu? Orked... Naik... Kereta... Banyak-banyak... Hehehehe...

Masa mula-mula sampai kat kawasan indoor theme park ni, Orked dah kelabu mata tengok banyak sangat rides yang teringin nak naik. Ada Monorail, Gondola, Reindeer Cruiser, Rio Float dan macam-macam lagi. Tapi jalan-jalan dulu sebab tiket pun takde lagi. Lepas tu sampai kat tempat yang ada kereta pusing-pusing Eiffel Tower ni. Wah, menarik! Tetiba Orked terdengar Mummy tanya Daddy, "Rasa-rasanya Orked berani tak nak naik kereta ni?". Orked pun apa lagi, terus jawab "Orked berani naik sorang-sorang". Daddy pun setuju, dan dapatlah Orked drive kereta Orked sendiri, yeay!

Mula-mula masuk cuak jugak, sebab first time Orked drive sorang-sorang. Lesen pun takde

Bila dah jalan, eh, senang je rupanya. Ni masa kona baring

Naik kereta keliling Eiffel Tower, seronok sungguh!

Orked seronok sangat naik kereta tu. Adik tak boleh naik lagi sebab Adik tak pandai jalan lagi. Macam mana nak bawak kereta?

Lepas tu Daddy bawak naik Monorail pulak, untuk pusing-pusing tengok indoor dan outdoor park. Tapi, huh, lama betul beratur! Ada la lebih setengah jam masa Orked terbuang dengan beratur.

Finally dapat pun naik Monorail lepas tunggu lama. Mula-mula pusing indoor dulu, lepas tu baru keluar outdoor.

Dari dalam Monorail Orked dah nampak Carousel. Yes, Orked aim untuk naik ni selepas ini

Tengok apa yang ada kat outdoor park pula. Masa tu kat luar kabus tebal.

Dah abis pusing keliling. Next ride, please!


Perjalanan menaiki monorail tu ambil masa dalam 20 minit. Lebih lama masa menunggu daripada masa naiknya. Cuti sekolah, ramai orang. Agaknya, kalau masa tak cuti sekolah dan weekday, tak payah beratur kot?

Seperti yang diaim semasa dalam monorail tadi, seterusnya Orked naik Carousel pulak.

Naik kuda pusing-pusing sampai pening...

Turn Orked pulak menunggu kat pagar je...

Sebab Adik pulak nak naik kuda!

Lepas tu kitorang nak pergi outdoor park pulak. Tapi bila sampai kat pintunya, dia kata dah tutup. Waktu tu dah jam 6 petang. Katanya jam 7 petang nanti dia bukak balik, tapi kena bayar extra RM10 untuk night park. Hmmm... Mana Orked tau, ingatkan malam baru tutup! Jadi, kami pun masuklah dalam semula...

Kita makan aiskrim dulu lah!

Adik makan biskut je. Aiskrim not good for babies!

But good for Daddy and me! :D

Kasut moo moo Adik

Seterusnya, kami naik gondola. Mummy lah ni, yang teringin naik. Mummy cakap Mummy pernah pergi Venice, tapi tak naik gondola masa kat sana sebab tiketnya mahal sangat. Tapi Daddy cakap, dah naik vaporetto (water taxi) sama lah tu, jalan-jalan kat canal jugak. Mummy cakap lagi, vaporetto mana romantik! Huhu... Layankan je lah Mummy tu... Semua naik gondola jommmm....!

Mummy yang tersenyum puas hati. :)

Dah naik gondola, kami ke outdoor park pulak. Tambah RM10 pun tambah la, nak buat camne... Tiket asal dah beli untuk all day pass indoor and outdoor...

Kat Genting pun ada bas merah London ni juga

Mula-mula naik Pirate Train. Orked naik dengan Daddy, Mummy dengan Adik. Tak takut langsung! Kereta tu masuk ke tempat gelap, pastu ada lampu tunjuk tengkorak sana sini. Kalau takut tutup mata je!

Lepas tu naik Dumbo pulak! Best...!

Atas Dumbo dengan Daddy

Adik pulak dengan Mummy


Lepas tu tengok orang buat show makan api, dan jumpa clown yang bagi belon.

Clown perempuan pun ada

Lepas tu Daddy nak naik Spinner. Daddy cakap nak ambik video dari atas Spinner tu...

Tengok tu, berani kan Daddy Orked? Boleh nak ambik video lagi masa pusing...

Tapi bila dah pusing camni... Daddy ke mana, video ke mana! Hahahahhahahhahahha... *ampun, Orked tak nak jadi anak derhaka*

Lepas tu kitorang jalan-jalan sikit, dan terus masuk semula ke dalam sebab dah tak larat dah. Kaki Orked dah nak tercabut dah masa tu.

Ambik gambar dengan Antique Car yang tak bergerak ni je. Dah tak larat nak naik Antique Car yang bergerak punya...

Adik dan Daddy steady lagi masa dinner...

Tapi Orked dah tak larat sangat dah... Pengsan dengan belon-belon sekali...

Hari keesokannya, selepas breakfast, kitorang turun lagi ke tempat semalam. Orked nampak kereta ni lagi, dan teringin sangat nak naik. Tapi Daddy cakap semalam dah rasa naik dah cukup. Hidup kita ni bukan untuk main-main. Ada hadnya.

Ok, Daddy, Orked faham..

Tapi Daddy bawak Orked ke tempat lain, iaitu Snow World! Kat dalam tu ada salji, ukiran ais, dan slide. Tapi tak boleh bawak kamera ke dalam. Kalau nak ambik gambar, kena hire photographer dia. Kalau boleh bawak kamera pun, nanti kamera berkabus...

Adik tatih pakai baju sejuk nak pergi main salji

Ini gambar yang kami dapat.

Best lah juga main salji. Tapi tak lama duduk dalam tu, sebab sejukkkk! Mummy dengan pakai kainnya, Orked dan Adik yang takde sarung tangan... Dah ambik gambar, Orked main slide sekali, terus keluar semula...

Jam dah pukul 12 tengahari, kami pun dah kena check out dari hotel. Sebelum balik, ambik gambar kat luar pulak. Tapi Orked masuk je dalam kereta dah tido. Penat main salji. Adik jelah yang ambik gambar.

Hari yang berkabus

Di kesempatan ni, Orked dan family nak ucapkan terima kasih banyak-banyak kat kawan Daddy yang kerja kat Genting Highlands tu sebab dah tolong kami banyak masa kat Genting. Kalau takde kawan Daddy tu, Orked dan Adik nak masuk Snow World pun tak boleh sebab had umur nak masuk situ ialah 3 tahun ke atas. Hehehe... Thanksss Uncle!

Balik dari Genting Highland, sempat singgah rumah Atuk sebab dah dekat. Petangnya Atuk bawak pergi ke Empangan tengok ikan. Bila dengan Atuk, cam biasa lah, jadi manja... Biasa boleh jalan pun tetiba jadi kaki dah tak boleh jalan, kena dukung! Hehehhe...

Kat empangan

Cucu Atuk

Boleh tengok air je, tak boleh mandi sebab airnya dalam

Jalan balik nak tengok Nenek masak apa...

Itu je lah cerita cuti sekolah Orked. Thanks Daddy sebab luangkan masa bawak jalan-jalan. Orked tau Daddy busy. Sekarang ni Daddy asyik outstation je. Sekarang ni pun Daddy dah ke Siam Reap, dan minggu depan ke London dan Paris pula. Tak dapatlah nak jumpa Daddy dekat 3 minggu. Lama tu Daddy... Miss you...

xoxo
Orked
by Mummy

Monday, June 6, 2011

Go Genting I

Isnin dan Selasa yang lepas, Daddy dan Mummy telah bawa Orked dan Adik pergi ke Genting Highland. Walaupun tak ada di antara kami yang terlibat dengan sekolah, kami telah sengaja memilih untuk cuti semasa orang lain cuti sekolah untuk memeriahkan suasana. Hehehe... (Sebenarnya time ni je yang sesuai untuk Daddy cuti, kebetulan pula cuti sekolah.)

Sampai je di Genting, hari sangat berkabus. Kat atas tu nampak sikit-sikit je. Cuaca pun sejuk nyaman je. Tak macam kat Kuala Lumpur yang panas sangat sekarang ni. Asyik berpeluh je selalu.

Kat sana Daddy dah booked First World Hotel. Sampai kat sana jam 2 petang. Ingatkan boleh check in terus. Rupanya kat situ jam 3 petang baru boleh check in. Jadi, kami pun minum-minum lah dulu sambil ambil gambar untuk tunggu pukul 3.


Adik dah ready dengan baju sejuknya untuk explore Genting

Akhirnya jam pun dah 3 petang, dan kami dah dapat masuk bilik. Cepat-cepat masuk bilik dan letak barang, sebab dah tak sabar dah nak pergi theme park.


Orked yang happy kat Genting


Bila turun bawah, kami terus dapatkan tag untuk One Day Pass ke indoor dan outdoor theme park kat sana.


Ini kat kawasan indoor park. Ada banyak kedai untuk shopping juga. Tapi Orked datang sini bukan untuk shopping...

Kitorang datang sini untuk naik "kereta banyak banyak" tu...


Wah, hapy tak terkata. Terima kasih Daddy, terima kasih Mummy



Ini Adik yang dah lalok nak tido masa tunggu Orked main...



Nak tau Orked main apa yang sampai Adik pun nak tido sebab tunggu Orked, tunggu entry seterusnya ye? Sebabnya, Mummy pun dah lalok semasa menaip ni. Dah tengah malam ni ha!




Nite nite....




Orked

by Mummy

Wednesday, June 1, 2011

Rangkaian lagu kanak-kanak



Orked sedang praktis untuk konsert solo Orked yang mungkin akan diadakan lama lagi.

Antara lagu-lagu yang sedang Orked praktis:
1. Bangau oh Bangau versi Mana oh Mana
2. I Love You
3. Ayam Didik
4. Seriram (lagu asal Suriram)
5. Lompat si Katak Lompat
6. Allah Selamatkan Kamu
7. 1Malaysia

Ini hanya sesi latihan. Banyak lagi lagu lain yang akan Orked persembahkan. Jangan risau, waktu konsert nanti Orked akan nyanyi full. Ini kan praktis aje....

Jangan lupa beli tiket!

xoxo

Orked
by Mummy

Wednesday, May 25, 2011

Aktiviti Mewarna

Orked suka menulis dan mewarna. 2 hari lepas, Mummy beli Daddy bayar untuk Orked buku mewarna yang baru. Balik je rumah, terus Orked excited nak mewarna. Maklumlah, buku baru. Ini hasil kerja tangan Orked malam tu.

Mewarna pun mesti bersungguh-sungguh

Warna ikut panduan warna pada nombor tu

Daddy tolong Orked warnakan langit

Dan inilah hasilnya

Orked tau, lukisan Orked comot lagi. Tapi Mummy kata Mummy terkejut dan bangga dengan Orked sebab Orked berjaya siapkan lukisan ni. Orked juga telah warnakan dalam garisan dan cuba supaya warna tak keluar dari garisan.

Sebelum ni Orked dah ada buku warna yang lain. Tapi, masa tu Orked kecik lagi dan tak pandai mewarna lagi. Last-last jadi buku conteng. Lepas tu pulak, Mummy bagi Orked buku kosong je. Mummy lukis gambar apa-apa, pastu Orked warnakan. Selalunya Orked akan minta Mummy lukis gambar keluarga, rumah, pokok, pisang dan butterfly.

Bila dapat buku warna yang baru ni, barulah Mummy perasan yang Orked sebenarnya dah pandai warna elok sikit. Orked happy buat Mummy happy.

Yang ni pulak, Orked warna semalam. Daddy lukiskan dan Orked warnakan. Batang pokok tu Mummy yang warna, sebab tu cantik. Tapi Orked tak siapkan sebab Orked distracted dengan benda lain.

Yang kat bawah ni pulak, lukisan Orked masa bulan sebelas tahun 2010. Huhu, malu Orked nak tunjuk. Dulu Orked pandai buat bulat-bulat camtu je. Dah banyak kan, kemajuan Orked?


Dah pandai sikit mewarna ni, selain dari teruskan praktis supaya dapat warna lebih cantik, Mummy tambahkan projek baru. Mummy nak ajar Orked menulis pulak. Sekarang Orked tengah praktis sambungkan dot dot dot. Yang ni kelas pertama, yang mudah dulu lah. Sambungkan dot buat garis lurus je dulu. Mummy buat dot, Orked sambung. Orked harap Orked akan cepat pandai. Sape ada teknik mudah biar Orked cepat pandai, sharelah ye?


xoxo

Orked
by Mummy

Tuesday, May 24, 2011

Orked bangga ada daddy Saiful Nang


Daddy Orked terpilih masuk dalam senarai 10 terbaik Malaysia kategori Young & Succesful. Orked bangga ada daddy macam daddy.


Daddy selalu cakap, kalau kita senang, kita kena tolong orang. Daddy suka tolong orang supaya orang lain pun boleh berjaya macam daddy.


Kalau ikutkan Orked, kesian kat daddy. Daddy kerja sampai ke pagi dan kemudian tak ada masa nak bawa Orked pergi holiday lagi dah. Daddy makin sibuk dengan kerja kebajikan dan bisnes daddy. Daddy cakap, nanti bila daddy dah tua daddy nak retire duduk rumah jaga Orked. Masa tu mesti Orked dah besar :(


Tapi Orked, Adik Seri dan Mummy kena berkorban untuk kongsi daddy dengan orang-orang susah yang daddy tolong. Daddy pernah cakap, dulu daddy pun susah dan tak ada orang tolong. Sekarang bila daddy senang, daddy nak tolong orang lain. Dulu yang tolong daddy macam Ayah Yuslan, Ayah Azman, Ayah Din, Ayah Dr. Masjuki dan ayah-ayah kat Rumah Prihatin.

Daddy Orked sibuk sangat. Orked nak jumpa daddy pun kena buat appointment. Selalu secretary Orked (Mummy) yang uruskan appointment ni. Ni dah dekat setengah tahun ni daddy sibuk sangat outstation. Daddy cakap, company daddy tengah berkembang dan daddy kena buat baaaaaaaanyaakkkkkk kerja. Apapun Orked, Adik Seri dan Mummy akan terus support daddy.

We love you daddy

Orked, Seri & Mummy

Saturday, May 21, 2011

Teknologi


Orked sekarang bersiaran dari rumah Atuk dan Nenek di Nusaputra, menggunakan teknologi terbaru rumah Atuk. Wah, Orked kagum. Atuk dan Nenek ni mengikuti perubahan zaman. Dahsyat....

Selain itu, Orked juga ada pengumuman yang membahagiakan. Cik Yana Orked akan bertunang tak lama lagi. Yeahooooo! Orked dah jumpa dah uncle tu. :D

xoxo

Orked
by Mummy