Thursday, May 19, 2011

Mummy Cuti Part 2

Sambung lagi entry semalam.

Lepas balik dari Alamanda, duduk kat bilik je sampai malam. Kat bilik takde mainan, jadi Orked dan Adik main ler dalam laci almari...

Adik intai-intai je benda kat tangan Orked. Dia teringin la tu...

Main panjat-panjat kat dalam laci. Adik ni bukan boleh duduk diam, bergerak je kerjanya.

Dia cuba nak keluar dari laci

Tak sedar kaki dia pendek tak sampai. Pastu marah sebab tak pandai nak turun. Hi hi hi

Lepas main kat laci, Adik sepahkan beg sekolah Orked pulak. Dalam beg sekolah Orked ada macam-macam. Buku tulis, buku warna, pencil box, kertas, anak patung, getah rambut, buku bacaan dan macam-macam lagi. Nasib baik beg Orked kecik. Kalau lagi muat, memang macam-macam lagi Orked nak sumbat kat dalam beg tu.

Adik konon-konon baca buku.

Lepas tu konon-konon berfikir nak faham buku pulak.

Lepas tu...... Eh, makan buku?

Makan getah rambut pulak. Adik ni semua dia nak masuk mulut

Tak sedap? Tau takpe...

Dia jumpa pemadam Orked, dia nak padam kertas pulak.

Lepas tu tengok tv...

Adik dah blur-blur, dah ngantuk.

Dan akhirnya semuanya pun pengsan... Macam-macam gaya tido.
(Mummy tutupkan pampers Orked yang terselak sebab Orked malu)

Masa kitorang tido tu dapat la Mummy pun rehat sama sekejap.

2-3 jam kemudian, bila bangun, yeah, sambung buat "kerja" semula! Masa ni Daddy pun dah balik dari work Daddy.

Adik dah nampak komputer Daddy! Dah siap mandi tapi tak sempat nak pakai baju tido dia dah lari.

Daddy bangun sekejap je terus dia take over komputer Daddy.

Tapi bila Daddy balik... Ha ha ha... Kesian, Daddy tak bagi main. Frust nak nonggeng dah tu!

50% Mummy and 50% Daddy ye? Kalau camni rasanya 100% Daddy kot? He he he he...

Itu je lah sehari bersama Mummy sempena Mummy cuti dan Daddy work dekat Residence Hotel, Uniten. Harap enjoy tengok gambar banyak-banyak ni. Mummy suka letak gambar dan cerita kat blog supaya esok-esok nanti senang nak tengok balik perkembangan Orked dan Adik.

tata titi tutu

Orked
by Mummy

Wednesday, May 18, 2011

Mummy Cuti Part 1

Minggu lepas Mummy cuti. Orked dan Adik dapat le melekat macam ada gam dengan Mummy sepanjang hari. Cuti satu hari je. Takde la lama pun. Hhehehe... Mummy kata cuti dia ada banyak, dan sekarang students dia pun dah start cuti, dah tak payah masuk kelas. Jadi Mummy boleh la gunakan cuti Mummy tu sekali-sekala.

Cuti tu takde la gi mana-mana pun. Minggu lepas Daddy bawa kitorang semua tido kat Hotel Residence, kat Uniten, selamat 4 malam. Daddy work kat sana. Outstation. Hehe. Hotel Residence ni dekaaat sangat dengan office Mummy. Mummy pun happy duduk situ sebab tak payah drive jauh-jauh nak pergi kerja. Hari yang Mummy cuti tu, takde la buat apa pun. Duduk kat hotel je. Ambik-ambik gambar. Pastu tengahari Daddy bawak lunch kat Alamanda, Putrajaya. Disebabkan salah satu aktiviti cuti tu ialah ambik-ambik gambar, maka ada banyaklah gambar Orked dan Adik hari tu...

Ini Adik Orked yang sudah ada sebatang gigi.

Dan ini Orked yang tak nak ketinggalan tunjuk gigi. Gigi Orked dah banyak.

Adik Orked ni memang camni, tak leh berpisah dengan Mummy. Daddy kata tali pusat dia belum putus lagi dengan Mummy. Ha ha ha. Ni aksi Adik ketika Mummy ke toilet. Dia akan tunggu Mummy kat situ sambil menangis dan peluk pintu. Kelakar, kan?

Bila Mummy keluar, dia pun akan ikut sekali.

Ni Adik bila kena marah dengan Orked. Kadang-kadang dia nangis, kadang-kadang dia buat tak tau je.

Ni Daddy saja letak Adik tersepit kat celah katil. Daddy memang macam tu. Dah memang hobi dia menyakat Orked dan Adik. Tak senang hati Daddy kalau tak sakit kitorang sampai nangis.

Lunch hour Daddy bawak pergi Alamanda. Kat hotel takde kolam. Orked teringin nak mandi kolam. Tu yang pi celup jugak kaki kat kolam air pancut kat Alamanda. Mesti orang sekeliling pandang Orked semacam masa ni.

Tolak rambut yang dah mencucuk mata ni ke tepi. Masa keluar tadi pakai sepit, lepas tu dah cabut hilang mana ntah.

Adik dan Mummy tunggu je Orked main celup kaki kat kolam air pancut.

Hari ni eczema Adik naik banyak. Abis muka dia berbintik-bintik. Kesian dia gatal.

Adik dengan Mummy lagi

Daddy hari ni baik hati, belikan Mummy baju. Masa Mummy try baju, kitorang ambik gambar depan cermin

Tadi Daddy buat muka kelakar, tu yang Orked geli hati. Ni Daddy control hensem pulak. Orked tak sempat nak control cute.

Dengan Adik pulak. Tengok, Adik nak makan kertas!

Perangai yang Mummy dan Daddy tak suka, masuk tangan dalam mulut.

Orked jadi mannequin

Mannequin buat muka kelakar

Lama sangat Mummy try baju. Sempat Orked main lari sana sini kat dalam fitting room

Kakak ni tolong dukung Adik

Gambar ada banyak lagi. Nanti Orked sambung lagi. Dah tak larat.

xoxo

Orked
by Mummy

Monday, May 16, 2011

Gigi

30 April 2011


Kosong




13 Mei 2011


Dah satu dah!






Awww... Malu I....


Yeah, Adik Orked dah ada gigi! Tapi pelik le, sebab nan sebatang aje. Masih takde kawan, jadi giginya belum berfungsi, hanya sekadar hiasan. Tunggu kawan gigi tu tumbuh baru boleh gigit. Yeah....


love

Orked

by Mummy

Wednesday, May 11, 2011

Model Muslimah

Orked sekarang ada banyak baju kurung baru. Maklumlah, Nenek Orked pandai jahit baju kurung. Mummy pun best le, beli kain Nenek tolong jahitkan. Selalunya Orked pakai baju kurung ni hari Ahad. Hari Ahad ada aktiviti di Prihatin. Ataupun, kalau pergi ke kenduri, Orked pakai baju kurung juga.

Disebabkan Orked suka pakai tudung, tudung pun Orked dah ada banyak juga. Macam-macam warna Mummy belikan. Dulu Mummy suka belikan yg ada renda dan ada getah kat kepala tu. Sekarang ni Mummy suka belikan yg jenis Syria pulak. Tudung Syria ada anak tudungnya sekali. Jadi, Orked tak lah selekeh sebab rambut Orked dah tak keluar dari tudung lagi dah...

Ini cara-cara memakai tudung bila Mummy yang pakaikan. Selalunya orked nak pakai sendiri. Tapi bila pakai sendiri senget-benget le jadinya...

Mula-mula pakai anak tudung. Lepas tu baru pakai tudung. Nak masukkan muka kena pastikan garisan jahit tu kat bawah dagu, baru betul...

Lepas tu, tarikkan ke belakang sampai ketat

Pastikan telinga tak terpenyet. Kalau tak, nanti sakit kepala

Yeah, dah siap

Model tudung kanak-kanak butik Mummy

Camtu le caranya...

Masa mula-mula pakai tudung dulu, Orked boleh bertahan sekejap je. Pakai sekejap, sejam dua dah nak buka. Sekarang ni seharian suntuk pun dah ok. Cuma kalau masuk dalam rumah atau baring nak minum susu/tido Orked nak buka. Tapi lepas tu pakai semula. Alhamdulillah...

Selingan: Orked bagi Adik minum Milo. Dia tak pandai hisap straw, tapi teringin. Orked bagi je le... Tapi dia gigit-gigit je straw tu. Tak minum pun...


Orked sekarang hari-hari dalam kereta on the way balik rumah lepas kerja, akan minta Mummy beli air Milo/Susu kotak kat stesen minyak. Siap pesan nak kotak kecik, sebab Orked kecik lagi, kotak besar tak habis. Hari-hari. Tapi kadang-kadang dapat, kadang-kadang tak dapat. Tengok keadaan perut Orked; dah buncit ke kempis dan mood Mummy. Hehehe...

Love,

Orked
by Mummy

Monday, May 9, 2011

Bukit Malawati, Kuala Selangor

Dua, tiga minggu lepas, masa duduk di rumah Atuk sebab Daddy outstation ke Perth, Atuk telah bawa Orked dan family ke Bukit Malawati, Kuala Selangor. Orked ni biasa buat cerita 2-3 minggu lepas, kan? Cerita terbaru pulak, peram untuk publish 2-3 minggu lagi. Haha. Ok, balik semula ke cerita. Atuk saja je ajak pergi sana, sebab nak bawa Orked jalan-jalan. Lagipun Atuk dah boring kot, duduk rumah je sejak Atuk dah bersara full time ni. Jadi, bila Orked datang rumah Atuk, Atuk bawalah Orked jalan-jalan.

Kat atas Bukit Malawati ni ada rumah api, meriam dan banyak monyet. Dulu tempat ni adalah istana dan juga kota yang mempertahankan Selangor dari serangan orang asing dari laut. Dari atas bukit ni memang boleh nampak sungai dan selat. Biasanya ada ramai pelancong kat sini, dan ada keretapi kecik untuk naik ke atas bukit. Tapi hari tu takde keretapi, dan orang pun tak ramai sebab hujan.

Memandangkan masa sampai kat sana, hujan renyai-renyai. Jadi, tak bolehlah nak pusing-pusing sangat Bukit Malawati tu. Kat sana Orked tengok ada rumah api, ada meriam, dan ada monyet. Dalam perjalanan pulang, kitorang berhenti makan Pizza Hut nyum nyum.... Tengok gambar ye?

Atas car seat dalam kereta. Orked sekarang suka masuk jari dalam mulut yang menyebabkan Mummy sangat tak suka

Adik Seri tido termenung dalam car seat dia

Adik dengan Atuk

Adik nampak keciiikkk aje

Ramai-ramai bawah payung. Hari tu hujan, langit pun mendung je.

Adik Seri tak padan dengan kecik, sibuk nak bawak payung sendiri

Mummy, Adik, payung dan meriam di puncak Bukit Malawati

Adik meronta nak turun sebab taknak Cik Yana dukung. Adik ni kalau x nampak Mummy, dia ok orang lain dukung. Tapi kalau nampak Mummy, dia nak Mummy

Mummy dukung dia happy je kan? Padahal Mummy ni tulang je pun...

Terbang di bawah rumah api

Join Adik terbang di bawah rumah api. Perangai Orked sejak ada Adik ni ialah, apa Adik buat/dapat, Orked pun mesti buat/dapat juga. Tak leh kurang...

Happy together-gether. Kebetulan pulak, Mummy dan Nenek sama pakai baju purple. Gambar jadi simetri.



Cik Yana pun nak join the club terbang bawah rumah api

Anak Mummy


Main buai-buai kat tengah jalan. Kereta takde takpe....

Jalan dengan Nenek.

Dah penat jalan, makan kat Pizza Hut pulak. Nak manja dengan Nenek, Nenek suapkan makanan. Sekarang ni rambut depan Orked dah panjang, dah masuk mata. Daddy kata xnak potong, nak biarkan panjang. Kalau masuk mata, sepit atau ikat je.

Itu sahajalah perkongsian Orked untuk kali ini.

xoxo
Orked
by Mummy